Inzichten expertgroep Omnichannel Architectuur in handboek

Ook dit jaar deelde Magnus haar expertise met deelnemers van Shopping Tomorrow. Partner Axel Groothuis schreef, samen met experts uit de retailsector, een hoofdstuk van het ShoppingTomorrow boek over Omnichannel Architectuur. Een belangrijk onderwerp binnen de retail, want de technologische ontwikkelingen gaan razendsnel.Om de veeleisende consument omnichannel te blijven bedienen, ligt de lat steeds hoger voor retailers. Maar hoe kunnen zij deze ontwikkelingen bijhouden met hun ict-landschap?

Duidelijk is dat openheid en flexibiliteit in (verkoop)kanalen, partners en processen een essentieel zijn in de continu veranderende commerciële omgeving. Op dit moment speelt een aantal hot topics binnen de Omnichannel Architectuur: point-of-sale-systemen, het Internet of Things en het omgaan met klantdata.

Point-of-sale

Waar voorheen het primaire doel van een kassa het matchen van de ingaande geldstroom met de uitgaande goederenstroom en het voorkomen van fraude was, is de visie op het afrekenproces inmiddels enorm veranderd. “Point-of-sale-systemen zijn volop in beweging en spelen een grote rol in de moderne omnichannel architectuur”, aldus Mike Snepvangers, Directeur Retail bij AXI B.V. en onderdeel van de expertgroep. “Bedrijven moeten daarom goed bedenken aan welke eisen hun kassasystemen de komende jaren moeten voldoen.”

Al die data, maar hoe moet je ze gebruiken?

Het internet is niet meer weg te denken uit de moderne samenleving en de vele uiteenlopende mogelijkheden hebben natuurlijk ook invloed op de omnichannel architectuur. Het Internet of Things (IoT) staat nu nog in de kinderschoenen maar de verwachting is dat er binnen nu en vijf jaar 26 miljard apparaten op het web zijn aangesloten. Daarom is het zaak dat de huidige architectuur goed wordt voorbereid zodat de opslag van en het omgaan met de grote hoeveelheden data afkomstig uit IoT-apparaten goed is geregeld.

Van de nu al grote hoeveelheid gegevens die bedrijven binnenhalen over hun klanten, blijft het grootste gedeelte nog steeds ongebruikt. Hieruit blijkt dat de grootste uitdaging ligt in het toegankelijk maken van data en het interpreteren en toepassen van die informatie die eruit afgeleid kan worden. Je omnichannel ict-architectuur speelt hier een grote rol in, want aan de hand hiervan kunnen de gegevens beter worden verzameld, bewaard en beheerd.

De expertgroep komt tot de conclusie dat losse services, standaardisatie en duidelijke single truth-principes centraal moeten staan in de architectuur van de toekomst. “Zolang deze uitgangspunten niet worden gehanteerd, wordt het steeds lastiger om de huidige snelle ontwikkelingen nog te kunnen volgen”, aldus Axel Groothuis, Partner bij Magnus en voorzitter van de expertgroep.

Magnus stelt enkele exemplaren van het boek ter beschikking aan haar relaties. Het boek is ook te koop via de Shopping Tomorrow website.