Bevindingen van Shopping2020 supply chain experts

Flexibiliteit, informatie en samenwerking worden essentieel in 2020. De logistieke keten zal als gevolg van toenemende online consumentenbestedingen continu blijven veranderen tot aan 2020. Nederlandse bedrijven moeten zich rap op de snelle competitieve wereld voorbereiden. Internationals als Amazon en Google hebben nu al een voorsprong. Dat concluderen de supply chain experts van Shopping2020, waarvan Eurogroup Consulting (nu Magnus Red) de voorzitter is.

De Supply Chain expertgroep maakt deel uit van het onderzoeksprogramma Shopping2020, waaraan zestien brancheorganisaties deelnemen. Shopping2020 heeft als doel een toekomstvisie te creëren over hoe de consument in 2020 shopt. De Supply Chain expertgroep deed onderzoek naar de vraag: welke logistieke competenties moeten Nederlandse bedrijven ontwikkelen om een goede positie te verwerven in de off- en online retailmarkt in 2020? Frits van den Bos van GS1 Nederland en gastheer van de expertgroep Supply Chain: ‘Specifieke capaciteiten rondom flexibiliteit, informatie en samenwerking worden essentieel om te overleven. En om te kunnen concurreren in de supply chain van 2020. Ook het implementeren van standaarden, om steeds meer informatie efficiënt met een toenemend aantal partners te uit te wisselen, wordt steeds belangrijker.’

De Nederlandse online consumentenbestedingen groeien in 2020 naar verwachting tot 33,2 miljard euro. Deze omzetverdubbeling ten opzichte van 2012 vraagt een aanpassing van supply chains, stelt de expertgroep. Nederlandse bedrijven moeten zich daarom rap aanpassen in een snel veranderende competitieve wereld. Een wereld waarin partijen als Amazon en Google nu al een voorsprong hebben. ‘Ze moeten nadenken welke rol zij willen vervullen in het nieuwe retaillandschap. Als 1-uurslevering de nieuwe standaard wordt, betekent dit dat de opslag of het vervaardigen van producten in de buurt van de consument gaat plaatsvinden’, aldus Axel Groothuis, partner Eurogroup Consulting en voorzitter van de expertgroep Supply Chain.

Invloed trends op logistieke keten

De supply chain experts zien vier trends die van invloed zijn op de supply chain in 2020. De eerste trend is de veeleisende consument, die in toenemende mate 24/7 beschikbaarheid wil van goederen en informatie. Hij wil zelf bepalen wanneer goederen worden geleverd. En ze terugsturen als het niet bevalt. De tweede trend is de voortschrijding van moderne technologieën. Die zorgt voor nieuwe verwachtingen van de consument ten aanzien van producten, beschikbaarheid, informatie en diensten. Dat heeft ook direct invloed op de supply chain. De derde trend is dat EU-regelgeving verschuift in de richting van sterkere rechten voor consumenten. Dat brengt extra uitdagingen voor de supply chain met zich mee. Tot slot heeft de groei van e-commerce invloed op de verduurzaming van de samenleving. En daarmee op een groenere supply chain.

Download het volledige rapport, inclusief 25 aanbevelingen hier.

Kijk op Magnus Red Insights voor meer inspiratie, trends en best practices over supply chain innovaties en e-fulfillment.