Private Banking Study 2014

Eurogroup Consulting presenteert haar Private Banking Study 2014, het nieuwste onderzoek in een serie over de Europese private banking sector. De bevindingen? De Europese markt voor private banking groeit; zowel in termen van vermogende personen als in termen van vermogen binnen Europa. Zo is de verwachte compound annual growth rate van het klantenbestand 5 procent. Private banking is de komende jaren dus van strategisch belang voor vrijwel elke Europese bank. Toch staat de winstgevendheid van de private banking operatie sterk onder druk.

Het onderzoek richt zich op zes uitdagingen voor het vinden van een optimale private banking operatie:

  1. Verlichting van de aanhoudende druk op winstgevendheid, door omzet te generen en kosten te beperken
  2. Voldoen aan wet- en regelgeving, die ook in de nabije toekomst nog zal veranderen
  3. Vergroting van transparantie, gevoed door de kritische houding van cliënten tegenover de prijsmodellen van banken.
  4. Aanpassing van het productaanbod, omdat het gedrag van cliënten blijvend is veranderd
  5. Acquisitie en behoud van klanten als gevolg van toegenomen concurrentie
  6. Ontwikkeling van private bankers om aan de nieuwe eisen van hun cliënten te voldoen en (weer) een vertrouwensrelatie op te bouwen.

De studie bevat ook een diepgaande analyse van de lokale markten. Naast Nederland ook België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Oostenrijk, Turkije, het Verenigd Koninkrijk en Zweden. De Private Banking Study is uitgevoerd door een netwerk van Europese consultancybureaus, waartoe Eurogroup Consulting behoort. Dit jaar maakt de Nederlandse private banking markt voor het eerst deel uit van het onderzoek. De consultants hebben veel experts uit de private banking sector gesproken, zowel afkomstig van organisaties waar zij opdrachten uitvoeren als daarbuiten. Daarnaast zijn kwantitatieve data over de sector gebruikt.

Neem contact op met Marileen Kan om de volledige studie te ontvangen.