21 januari: Boekpresentatie Shopping Tomorrow

Vanmiddag lanceerde het onderzoeksprogramma Shopping2020 het boek Shopping Tomorrow. Het zijn de pennenvruchten van 660 experts uit de retail-, finance- & travel-industrie, die maandenlang hard hebben gewerkt. Eurogroup Consulting (nu Magnus Red)  schreef hieraan mee, samen met de expertgroep Online Handelsplatformen, waar zij voorzitter van is. Het boek werd door Ed Nijpels (voorzitter van Thuiswinkel.org) overhandigd aan Kees Verhoeve (Tweede Kamerlid namens D66), Daniel Ropers, (Managing Director van bol.com) en Prof. Dr. Miša Džoljić (Rector Magnificus en CEO van Nyenrode Business Universiteit). Daarnaast maakte Shopping2020 ook haar nieuwe naam bekend. Vanaf heden gaat het programma verder als blijvend platform onder de naam Shopping Tomorrow.

“Hoe winkelt de consument in 2020 en hoe kan B2C ondernemend Nederland succesvol inspelen op de grote veranderingen die gaan komen?” Met deze vraag vertrokken de experts uit de retail-, reis- en financiële branche op een ontdekkingsreis genaamd Shopping2020.

Verdeeld over 30 expertgroepen, schreven 660 experts 30 hoofdstukken en 450 pagina’s. Wat zijn de belangrijkste technologische ontwikkelingen in de customer journey? Welke invloed gaan e-commercegiganten als Amazon, eBay en Alibaba hebben op de Nederlandse retail? Hoe kan de Nederlandse retail de consument van de toekomst (blijven) bereiken? De antwoorden op deze, en nog vele andere vragen, staan in het nieuwe boek ‘Shopping Tomorrow: Bent u klaar voor de consument van 2020?’ Ook aan de (web)winkeliers die geen ruimte meer hebben op hun boekenplank, is gedacht, want in samenwerking met Adobe wordt het boek tevens als app gelanceerd.

“De aardverschuiving die e-commerce teweeg brengt in de wijze waarop door consumenten kopen en bedrijven verkopen, staat nog helemaal aan het begin,” aldus Ropers. “De fundamentele krachten die aan het werk zijn, zijn door individuele bedrijven maar moeilijk te beïnvloeden. Daarom is het des te belangrijker om te begrijpen welke krachten er spelen en wat dit kan betekenen voor de toekomst. Shopping Tomorrow geeft waardevolle inzichten die beslissers in staat stellen om de juiste keuzes te maken.”

Jorij Abraham, Program Manager Shopping2020 licht toe: “Met de publicatie van dit boek is deze fase van Shopping2020 afgerond. Veel experts hebben aangegeven door te willen. Omdat een goede voorbereiding op wat de toekomst ons biedt nooit is afgelopen, hebben we besloten het programma te continueren. Onder de nieuwe, niet-eindige naam Shopping Tomorrow, blijven de expertgroepen zich ook in 2015 en verder inzetten om de toekomst van retail en alle bijbehorende aspecten, zoals inkoop & supply chain, wetgeving en marketing, duidelijk in beeld te brengen voor de (web)winkelier van nu.”