JBC met OIL bekroond tot beste omnichannel retailer van België

Nog geen maand na het live gaan met de Magnus’ Omnichannel Integration Layer (OIL) en de nieuwe webshop is JBC Fashion overtuigd winnaar op het RetailDetail Omnichannel Congres. Volgens de jury onderscheidt JBC zich niet alleen met een knappe nieuwe mobielvriendelijke webshop die personalisatiemogelijkheden biedt, maar vooral met een geslaagde integratie van alle back-endsystemen om de klanten een op-en-top omnichannel aankoopervaring te kunnen bieden, van mobiel en desktop naar winkel en kiosk. En op deze lovende woorden is Magnus als partner van JBC natuurlijk enorm trots.

Compleet nieuwe omnichannel architectuur

De afgelopen maanden is er door het team van Magnus en JBC hard gewerkt aan de nieuwe JBC omnichannel architectuur.  Met Magnus OIL – Omnichannel Integration Layer – heeft JBC een architectuur die de gevarieerde omnichannel processen volledig ondersteunt. Zo zijn er met het OIL Order management systeem (OMS) 90 nieuwe interfaces gerealiseerd om alle verschillende back-end processen en systemen te koppelen.  In de JBC architectuur worden processen geïntegreerd en gekoppeld met Salesforce Commerce Cloud, Selligent, Microsoft AX, het Centric kassasysteem, Marketplaces, externe logistieke dienstverleners en de Carriers.

Volwaardig Omnichannel Order management

Het OIL Order management zorgt ervoor dat orders naar de juiste partners gaan met de functionaliteiten ship-from-store, pick-from-store, of fulfilment door het centrale ecommerce magazijn van Bleckmann. Dit heeft als groot voordeel dat de kans op mispicks sterk verminderd, het product is altijd wel ergens op voorraad. Afhankelijk van de voorraadlocatie kan de klant ervoor kiezen zijn pakketje op te halen in de winkel, of thuis te laten bezorgen. Of dit nu gebeurt door Bleckmann of de winkel, alles is erop gericht om het gewenste product altijd te leveren en zo snel mogelijk bij de klant te hebben. Om hier de klant gedurende de afhandeling volledig proactief over te informeren coördineert OIL alle contactmomenten via Selligent eMail zo realtime als mogelijk!

De OIL Customer Service module biedt de klantenservice realtime inzicht in de order statussen, retouren en refunds, en kan haar klanten zo op elk moment in het proces goed van dienst zijn. JBC kan hiermee volledig vertrouwen op de (geautomatiseerde) correcte afhandeling van leveringen, retouren en refunds. Hiermee wordt optimale dienstverlening naar de klant geboden, een merkwaarde waar JBC voor staat.

“Het opzetten van een nieuwe omnichannel architectuur is voor JBC cruciaal om onze ambities te kunnen waarmaken. Hiervoor hebben we specifiek gekozen voor een best of breed architectuur aanpak. Om dit te kunnen realiseren hebben we beroep gedaan op de beste producten en partners waaronder Magnus OIL. Deze nieuwe architectuur laat ons toe om onze klanten zowel online als offline nog een betere winkelbeleving te bieden ongeacht waar ze zich bevinden, thuis, onderweg of in één van onze winkels.” – Jo Braeckman, Chief Transition Officer (CTO) bij JBC

Stippel als klant zelf je favoriete weg uit…

Met OIL heeft JBC het fundament neergezet voor een naadloze omnichannel ervaring. Uitstekende integratie van off- en online processen maakt het voor de klant mogelijk om zijn ideale customer journey uit te stippelen. Daarbij zijn digitale kanalen en winkels zo met elkaar verweven, dat het contact met klanten veel persoonlijker en authentieker wordt. En dat brengt de missie van JBC: “Allemaal tevreden klanten die via #JBCFamily hun hippe outfit met de rest van de wereld delen” een dikke stip dichterbij.

Over JBC

In 1975 opende oud-wielrenner Jean Baptiste Claes zijn eerste winkel in Schulen, België. Sinds 1992 werkt JBC samen met Studio 100 (bekend van K3, Bumba en Kabouter Plop). In die tijd groeit JBC uit tot één van de belangrijkste modeketens in België en Luxemburg. Nu meer dan 40 jaar na oprichting is JBC een gevestigde waarde met zo’n 145 winkels en webshops verspreid over België, Luxemburg en Duitsland.

Als lid van de Fair Wear Foundation streeft JBC naar betere arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie en het brengen van eerlijke, duurzame mode voor een eerlijke prijs.

JBC is een op en top Belgisch familiebedrijf, met een hoofdkantoor in Houthalen, en alle medewerkers hebben minstens één ding gemeen: goesting. Goesting (in het Nederlands: verlangen of zin hebben) om de klant te doen stralen, met hun enthousiasme en de uitgebreide collectie van JBC!

Over Magnus

Enjoying innovation. Bij Magnus denken we graag met onze klanten mee over vraagstukken op het snijvlak van strategie, bedrijfsprocessen en technologie. Samen realiseren we innovatieve oplossingen die het verschil maken in de markt. Dit doen we al meer dan vijftien jaar voor toonaangevende retailers. Onderscheidend zijn onze Omnichannel Integration Layer (OIL), ons promotieplatform en de Tablet Assisted Sales-oplossing.

De Omnichannel Integration Layer, kortweg OIL, is een flexibel order management, proces- en integratieplatform dat (externe) verkoopkanalen verbindt met fulfilment, CRM, enterprise en financiële systemen. Een must voor retailers om bij te blijven in de omnichannel wereld en slim met nieuwe informatie- en voorraadstromen om te gaan. Zo helpen we grote retailers als Van Bommel, WE Fashion, Zeeman, Shoeby, HEMA en America Today met hun digitale transformatie.