Magnus Innovation Labs: een middag vol slimme oplossingen

Onze mensen zijn dol op slimme oplossingen verzinnen, het liefst met nieuwe technologieën. Zij zijn niet voor niets consultants geworden. Daarom startten we Magnus  Innovation Labs, een plek waar consultants slimme ideeën voor hardnekkige problemen en toepassingen van nieuwe technologieën bedenken. Uiteraard in de vorm van een competitie: de winnaars winnen de (nu al befaamde) Gouden Erlenmeyer.

InnovationLabsbyMagnus-DAY

Afgelopen vrijdag was de eerste lab-sessie, waarin consultants aan de slag gingen met drie kwesties. Een manier om onze vloot leaseauto’s zuiniger in te zetten, een toepassing voor de nieuwe Augmented Reality technologieën en een slimmere manier om maandafsluitingen te doen.

Consultants van verschillende disciplines gingen uiteen in drie groepen, maar niet zonder gestreden te hebben om de beste werkruimtes. Wie het vliegtuig kon maken dat het verste vloog, had de eerste keus. Alle geavanceerde bouwwerken ten spijt, een vliegtuig in de vorm van een prop kwam het verst. Soms is het zo simpel!

Na een paar uur zweten presenteerden de groepen hun oplossingen aan onze eigen Dragon’s Den: partners Hans Hoogsteen, André Damsteegt en Willem Hulshof.

Werkende app

De eerste groep ontwikkelde een app om lease-berijders te attenderen op prijzen van tankstations in de buurt. Inclusief competitie (welke collega tankt tegen de laagste brandstofprijzen?) en spaarprogramma (goedkoper tanken = punten sparen). In eerste instantie voor fossiele brandstoffen, maar ook goed uit te breiden met laadpalen. Het bleef echter niet bij het concept alleen; de groep presenteerde een werkende app in de Google Play Store.

Augmented Retail

De volgende groep presenteerde Augmented Retail, een concept waarbij consumenten via Augmented Reality in de winkelstraat geattendeerd kunnen worden op hun online favorieten, interessegebieden en verlanglijstjes. In eerste instantie via mobiele telefoons, later ook via wearables zoals smart watches en smart glasses. Dit geeft retailers cross-selling kansen en slaat de brug tussen ‘bricks-and-clicks’.

Real-time adminstratie

De laatste groep bedacht een slimme manier om de financiële administratie praktisch overbodig te maken. Via Artificial Intelligence kunnen e-mails, online aankopen et cetera automatisch omgezet worden in financiële verplichtingen en voorzieningen. ABC, Always Be Closing, is het concept waarmee er eigenlijk elke dag een afsluiting wordt gedaan. Zodat men elke dag weet hoe het bedrijf er financieel voor staat.

Winnaar Innovation Labs

Na lang beraad door de Dragon’s Den werd een winnaar van de Erlenmeyer gekozen: Augmented Retail. De winnaars krijgen 20 dagen de tijd om een prototype op te zetten. De jury was blij verrast met de oplossingen en ook de andere twee opties verdienen het om mee verder te gaan. Op naar de volgende lab-sessie!