Magtalks 2016: verhalen vol innovatie

tom-magtalksDit jaar staan de MagTalks in het teken van Amerika en de aanstaande verkiezingen. Buiten voor het pand staat een traditionele Airstream klaar met coffee-to-go en een healthy American lunch voor de gasten. Eenmaal binnen kijken Hillary Clinton en Donald Trump streng de zaal in … Gelukkig, het zijn maar posters. Na de aftrap van director Peter-Jan Simons, komt dagvoorzitter Tom van ’t Hek ten tonele. Laat de middag maar beginnen!

‘Van ‘Kassa’ naar blije kanten,’ het verhaal van CED

lourens-magtalksTom kondigt de eerste spreker aan: Lourens Schouwink, CFO bij schadespecialist CED. Voor veel mensen een onbekend bedrijf, maar in 14 landen actief als bemiddelaar tussen verzekerde en verzekeraar in 1 miljoen cases. “Van ‘Kassa’ tot blije klanten”, heet zijn verhaal. Want een paar jaar geleden belandde het bedrijf in Tv-programma Kassa, omdat een bejaard echtpaar een schamele schadevergoeding werd aangeboden nadat de inboedel van hun portiekflatje door een gasexplosie was geruïneerd. “Criminelen zijn het,” aldus de bewoner. Het was aanleiding voor CED om zich achter de oren te krabben: wat doen wij eigenlijk om klanten blij te maken? Niet de hoogte van de schadevergoeding maakt gelukkig, maar het snel en adequaat verhelpen van de schade.

En dat is dus precies wat CED is gaan doen. Het bedrijf zette een landelijk netwerk van ZZP schadeherstellers op, die razendsnel bij een schademelding kunnen zijn. Plus een handige app voor verzekerden om schade te melden, te communiceren over het herstelproces en over de hersteller. Verzekerden kunnen daarin ook ratings & reviews geven over de ZZP’ers, wat CED de kans biedt om het kaf van het koren agilecooking-magtalkste scheiden. De verzekeraars (de uiteindelijke klanten van CED) zijn blij, want hun verzekerden zijn erg tevreden. De Net Promotor Scores van verzekeraars die op deze manier werken, zijn enorm gestegen. Ook zal CED op deze manier gaan werken in het Groningse aardbevingsgebied. Een mooi verhaal over hoe je met moderne technologie op een totaal ander business model kunt overstappen.

In de pauze is het tijd voor een verkorte Agile Cooking workshop, waarbij 14 deelnemers volgens Scrum twee gerechten klaarmaken. Letterlijk een voorproefje van Agile werken.

Google’s visie op Glass en wearables

lee-magtalks

Dan is Google’s James Lee aan de beurt om over de toekomst van Google Glass te vertellen.

Google denkt dat Glass de nieuwe werkrevolutie kan betekenen voor werknemers die met hun handen werken. Nadat de desktop het administratieve en financiële werk heeft gedigitaliseerd, en mobile commercieel en ander ‘deskless’ werk heeft verbeterd, is het nu aan Glass om ‘hands-on’ workers te faciliteren. Tijdens de eerste introductie van Google Glass, bleek onder consumenten nogal wat weerstand te zijn (wie kent de term “Glasshole” nog, voor mensen die ongevraagd filmen?), maar onder bedrijven juist veel enthousiasme. Samen met partners als Magnus zijn er tal van toepassingen gerealiseerd: artsen gebruiken Glass om studenten te laten meekijken bij het uitvoeren van bepaalde procedures, een producent van high-end landbouwvoertuigen geeft via Glass werkinstructies tijdens het bouwen en een beveiligingsbedrijf ondersteunt beveiligers tijdens sluitrondes met Glass.

Uiteindelijk is het doel van Google om via Glass iedereen van een ‘virtual assistant’ te voorzien. Want, benadrukt James Lee, het is geen ‘science project’ , uiteindelijk moeten de innovaties waarin Google investeert wel schaalbaar zijn. Zo verdient het bedrijf haar geld: met het opschalen van innovaties.

En dan gaan we van high-tech innovaties uit Sillicon Valley, naar een oeroud familiebedrijf uit Moergestel: Reynier van Bommel is de volgende spreker.

Van Bommel’s familiehistorie en toekomst

Reynier van Bommel, algemeen directeur, is samen met zijn twee broers de negende generatie die aan het roer staat bij schoenfabriek Van Bommel. Hij neemt ons mee in de geschiedenis van het Brabantse familiebedrijf. En die is indrukwekkend: het bedrijf verkoopt 515.000 paar schoenen, waarvan 35% geëxporteerd wordt. Het bedrijf maakt sinds de tweede wereldoorlog geen verlies, knap! Hoe doet Van Bommel dat? De broers noemen dat ‘het managen van toeval’: veel wordt op buikgevoel besloten.

rainier-magtalksIn 1735 begonnen als schoenenfabriek, is het merk Van Bommel uitgegroeid tot een eigentijds schoenenmerk. Een merk dat niet alleen via schoenenretailers wordt verkocht, maar inmiddels ook via eigen brandstores en webshop. De dynastie van de drie broers begint eigenlijk eind jaren negentig. Voor die tijd profileerde Van Bommel zich als een internationaal, Engels en tikje oubollig merk. Het maakte wel moderne schoenen, maar die werden simpelweg niet besteld door de retailers. Totdat broer Floris van Bommel zijn naam verbond aan die serie. En dat werkte. Want de hoeveelheid verkochte schoenen is sindsdien meer dan verdubbeld.

Slimme publiciteitsstunts waren de beste marketinginstrumenten: een grunge-video met Floris’ eigen bandje, een Bollywood dans-show tijdens een retailerbeurs. Humor en onverwachte combinaties werken het beste. En zo bevat de zool van elke Floris van Bommel schoen altijd een grapje: een rebus, expres een taalfoutje, een puzzel. Via social media maakt het een hoop los en zo maakt je klant reclame voor jou, vertelt Reynier.

shoeshiners-magtalksDe nieuwste stap is dus het openen van brand stores, er zijn er nu acht in Nederland en Duitsland en dat is groeiende. Ook een eigen webshop hoort erbij. De volgende stap is het openen van een eigen ‘experience centre’ in de Moergestelse schoenenfabriek. Om consumenten nog beter het verhaal van Van Bommel te kunnen vertellen en enthousiast te maken. “Wij geloven alledrie namelijk dat als je vanuit je hart opereert, je er goede dingen voor terugkrijgt”, aldus Reynier van Bommel.

Mooi dat er in de pauze old-school schoenenpoetsers klaarstaan, want er werd heel wat naar de eigen schoenen gekeken tijdens de presentatie van Reynier.

Clinton versus Trump

Dan is oud-Washington correspondent Charles Groenhuijsen aan de beurt en richten we ons echt op het thema van vandaag: de Amerikaanse verkiezingen. Aan het begin van de middag kon men een poll invullen hierover. De overgrote meerderheid wil dat Hillary Clinton president wordt, maar tegelijkertijd vindt de meerderheid haar geen goede kandidaat.

En daar is Charles het mee eens. De beste presidentskandidaat is Donald Trump, niet Hillary. Terwijl Hillary de meest competente president zal zijn, is zij niet de beste campaigner. Donald Trump doet dat veel slimmer: hij weet keer op keer free publicity te genereren. Met extreme en beledigende uitspraken, dat wel. Dat doet hij doelbewust en is ook onderdeel van zijn filosofie ‘overdrijf, overdrijf, overdrijf’.

Niet eerder was een verkiezingscampagne zo negatief. En dat spreekt een grote groep boze Amerikanen aan. En terecht, want een grote groep Amerikanen is verwaarloosd op het gebied van onderwijs, loon, infrastructuur. Ook de weerzin tegen het establishment is groot. Trump heeft goed geanalyseerd dat hier de onvrede zit bij veel mensen.

charles-magtalksDat, samen met zijn gevoel voor humor (want grappig is hij wel), maakt van Trump toch de meest waarschijnlijke winnaar van de volgende verkiezingen. Want elke keer verrast hij de gevestigde orde. En blijkt Clinton zich te defensief op te stellen.

En zo is het maar net: innovatie komt uit onverwachte hoek. En dan moet je je tactiek aanpassen. Of dat nou zelf schoenenfabrieken openen is. Of dat nu schadeherstellers in plaats van geld sturen is. En zo gaan we met een paar mooie innovatieverhalen en een typical American goodie bag weer naar huis.