Nieuwe e-tailing modellen

Collega’s Jill Eekhart en Axel Groothuis zien nieuwe samenwerkingsmodellen ontstaan in de online retailing. Zij signaleren in Online Retailer vijf nieuwe e-tailing modellen om rekening mee te houden. Drie modellen die online variaties bieden op traditionele retailconcepten: de Shopping Malls (zoals Marktplaats en Ebay), de Department Stores, (zoals Wehkamp en Bol.com) en de Multi-Specialist (zoals Fonq en Coolblue). En twee nieuwe modellen die overzicht bieden in het online retail-aanbod: de Brokers (zoals Kieskeurig.nl, Vergelijk.nl en Beslist.nl) en Collective Commerce (zoals Groupon en Social Deal).

Figuur: de nieuwe e-tailing modellen

Jill en Axel geven tien aanbevelingen aan (r)etailers over hoe het beste gebruik te maken van deze ontwikkelingen.

  1. Kies bewust je cross channel strategie
  2. Denk verder dan omzet op de korte termijn
  3. Creëer een flexibele ICT-architectuur
  4. Maak heldere afspraken over samenwerkingsverbanden:
  5. Wees transparant richting de klant
  6. Blijf ‘on speaking terms’ met bestaande afzetkanalen:
  7. Investeer in online marketing, SEO en SEA
  8. Denk aan je eigen merk
  9. Houd rekening met consumer reviews en kom na wat je belooft:
  10. Klantgerichte organisatie

Samenwerking lijkt dus een belangrijk overweging in de toekomst van vrijwel elk e-commerce bedrijf. Wat dat voor de gemiddelde retailer betekent? Samenwerking met andere verkoopkanalen kan een enorme boost geven aan de online sales. Wij verwachten de komende jaren een stoelendans die de plek in de nieuwe online pikorde gaat bepalen. Blijf dus investeren in je eigen merk, herkenbaarheid en service om relevant te blijven en stuur intern op klantgerichtheid en flexibiliteit in proces en ICT.

Download hier het volledige artikel. Het artikel is ook te lezen op Eurogroup Insights. Neem voor meer informatie contact op met Axel Groothuis.