Omoda: Alle processen van bestelling tot bezorging in Magnus Omnichannel Integration Layer

Het Zeeuwse familiebedrijf Omoda is één van de grootste aanbieders van schoenen, tassen en accessoires. Met meer dan 250 schoenenmerken en wereldwijde bezorging kun je je voorstellen dat er elke dag heel wat producten het magazijn en de 20 filialen verlaten. Maar heb je er weleens bij stilgestaan wat er allemaal gebeurt voor jij je nieuwe paar schoenen in ontvangst kunt nemen? Sinds een aantal weken lopen al deze processen, van bestelling tot bezorging, via de Magnus Omnichannel Integration Layer (OIL).

OIL ondersteunt alle omnichannelprocessen en ieder product dat verkocht wordt, wordt beheert in OIL. Alle unieke kenmerken van een product, zoals de attributen, productfoto’s en productgroep staan in OIL. Deze productinfo en de gehele catalogus worden gedeeld in de webshop en alle andere kanalen, zodat je als klant eenvoudig het product vindt waar je naar op zoek bent.

OIL ORDER MANAGEMENT SYSTEEM

Heb je eenmaal je bestelling gedaan? Dan wordt je order verwerkt in het OIL Order Management Systeem (OMS). Dit geldt zowel voor orders in de winkel, online, via mobiel en de Magnus Tablet Assisted Sales oplossing. De order lifecycle is volledig zichtbaar om het dagelijkse werk van de customer service te ondersteunen.

OIL LOYALTY MANAGEMENT

Omoda gebruikt ook de OIL Loyalty Management oplossing. Met het loyaliteitsprogramma van Omoda kun je punten sparen met je aankopen, die worden bijgeschreven op je account. Deze punten kun je inzetten voor korting op je volgende aankoop. Of je nu een product in de winkel of online koopt, het komt allemaal op jouw account. Voor dit hele loyaliteitsprogramma van Omoda is OIL de bron. OIL beheert alle loyalty transacties in elk kanaal gebaseerd op aankopen of specifieke social events.

CLICK & COLLECT, CHECK & RESERVE

Is je favoriete artikel online niet op voorraad? Via de Omoda site kun je de voorraad checken in het filiaal van je voorkeur. Is het product daar wel voorradig dan kun je deze online reserveren en zonder aanbetaling afhalen. Vaak al de volgende dag.

HET LOGISTIEKE FULFILMENT PROCES

Met zo enorm veel (internationale) verzendingen zit de echte uitdaging in het coördineren van de order dispatch, het verzenden van de bestellingen. OIL zorgt ervoor dat elke order gepickt en verzonden wordt, zodat klanten hun bestelde items ook daadwerkelijk ontvangen.

Het logistieke proces bij Omoda is super gestroomlijnd, er staan zeer veel packing stations, waar de pakketten klaargemaakt worden voor verzending. Elk packing station heeft diverse printers staan voor pakbonnen, labels en retourbonnen. OIL stuurt alle printers aan en zorgt dat op het juiste printstation de juiste documenten voor de betreffende order wordt geprint. En als het pakket dan eenmaal gereed is voor verzending heeft OIL een directe integratie met bezorgdiensten als Bpost en DHL. Zo kun jij je pakket snel in ontvangst nemen.

OIL TABLET ASSISTED SALES

De Tablet Assisted Sales oplossing van Magnus speelt een prominente rol in de fysieke Omoda winkels. Winkelmedewerkers hebben een tablet om je als klant een nog betere service te geven. Stel dat een paar schoenen niet in jouw kleur in de winkel aanwezig is, dan kun je in de catalogus op de tablet de andere kleuren zien. Vervolgens laat je de juiste kleur schoen thuisbezorgen en hoef je deze zelfs pas na ontvangst te betalen.

RETOUREN

Mochten de bestelde artikelen toch niet aan je wensen voldoen, dan stuur je deze eenvoudig retour of je brengt ze naar een filiaal in de buurt.

Omoda werkt hiervoor met een inventieve unieke code op de doos. Eenmaal terug in het magazijn kunnen de medewerkers die de retouren afhandelen het artikel in OIL scannen en zien dan door de unieke code direct bij welke order deze hoort. Zo wordt zelfs het retourproces volledig efficiënt.

 

omoda-mark” De ondernemersmentaliteit van Magnus OIL sprak Omoda aan bij de keuze voor een nieuw pakket. Dit hebben zij tijdens de integratie waar gemaakt door op alle fronten te laten zien dat ze samen ondernemen, meedenken en, net als Omoda, altijd openstaan voor innovatie. Dit zorgde voor een fijne samenwerking met een goed eindresultaat.
Gertie Bin, marketing & e-commerce manager Omoda

OVER OMODA

Het Zeeuwse familiebedrijf Omoda is één van de grootste aanbieders op internet van meer dan 250 schoenenmerken en heeft inmiddels zo’n 20 filialen. De diepgewortelde passie voor schoenen is niet zomaar ontstaan, maar wijst terug naar een rijke familiehistorie. Waar de roots als Zeeuwse schoenmaker al teruggaan tot 1875, lanceert de familie Verton in 2000 het nieuwe concept Omoda.

Na het openen van meerdere vestigingen is het in 2007 tijd voor een nieuwe uitdaging: de online shop. Dit is zo’n succes dat er al snel meer online shops in het buitenland volgen. In 2015 start Omoda zelfs met wereldwijde bezorging via Omoda.com.

Omoda staat voor het aanbieden van een grote collectie schoenen naar het laatste modebeeld, waarbij alles draait om de liefde voor het product en het geven van de allerbeste kwaliteit en service.