Supply Chain Magazine: hoe leveranciers retailers kunnen redden

Het is bekend probleem: als je verwacht dat een retailer kopje onder gaat, schiet je als toeleverancier te hulp of kies je eieren voor je geld? Supply Chain Magazine interviewde Axel Groothuis over wat toeleveranciers kunnen doen om retailers te helpen als zij in zwaar weer verkeren.

Zijn advies? Via structurele ketensamenwerking kun je al veel doen om risico’s te spreiden. Door bijvoorbeeld verkoopinformatie tussen retailers en toeleveranciers te delen. Daarnaast blijven steeds meer voorraden eigendom van de leverancier, zeker producten in de ‘long tail’. Dan kan het wel zijn dat de voorraad fysiek ligt in het magazijn van de retailer, omdat dit praktischer is. Maar: de retailer is geen eigenaar van de voorraad. De voorraad wordt ook steeds meer over de keten verdeeld: een gedeelde voorraad voor meerdere winkels, zodat de kans op nee-verkopen minimaal wordt en in totaal de vereiste aan te houden voorraad vermindert. Er staan ook partijen op die namens een merk voorraad optimaliseren over verschillende retailers heen.

Voor betaalafspraken geldt een korte en een lange termijn strategie. ‘Op korte termijn is anticiperen lastig, dus loop niet meteen weg als je klant het zwaar heeft, kijk of je het risico gezamenlijk kunt dragen en maak alternatieve betaalafspraken. Help de vriend in nood, want je hebt met z’n allen niets aan een dode vriend,’ aldus Axel. Voor de lange termijn geldt: ‘Kijk kritisch naar distributiekanalen, welke voor jou de juiste zijn en hoe levensvatbaar ze zijn. Overweeg ze in elk geval serieus, ook internationale online marktplaatsen als Amazon en Zalando. Doen of ze niet bestaan, kan niet langer. Want je kunt en mag ze niet meer negeren. Misschien is het wel het beste zelf online consumenten te benaderen. Overweeg ook deze optie.’

Lees hier het volledige artikel uit Supply Chain Magazine.

Meer achtergronden lees je op insights.magnus.nl