Studie Europese bankensector: 4 factoren voor een excellente klantoperatie

De druk op kosten ten gevolge van de aanhoudende economische crisis en toegenomen regeldruk zorgt ervoor dat banken hun bedrijfsvoering verder optimaliseren en – vooral buiten Nederland – verder integreren.

Eurogroup Consulting heeft op basis van haar kennis en ervaring in de Europese bankensector vier succesfactoren voor een excellente klantoperatie geïdentificeerd:

  1. Een lange-termijn benadering van product portfolio management, die de gehele levenscyclus van het product omspant. Dit betekent onder meer het beëindigen van onrendabele producten.
  2. Het voldoen aan de behoefte van klanten aan maatwerk diensten enerzijds en de stroomlijning van bankprocessen en –middelen anderzijds. Dit betekent bijvoorbeeld het personaliseren van een product met behulp van standaard onderdelen, zoals inmiddels gebruikelijk is in de auto-industrie.
  3. Informatie managen zodat aan de klantvraag naar razendsnelle en hoogwaardige dienstverlening wordt voldaan, als onderdeel van de voltooiing van digitaal, multichannel bankieren. Dit betekent onder meer een flexibeler IT-architectuur van banken: van rotsvast naar meebewegend.
  4. Anticiperen op en beheersen van veranderende en toenemende regelgeving. Dit betekent een volledige digitale operatie waardoor rapportage aan regelgevers eenvoudiger is, zoals al gebruikelijk is in de telecomsector.

Daarnaast dienen management teams te waken voor het ontstaan van organisatorische silo’s door bruggen te slaan tussen afdelingen en business units. Banken als geoliede machines, zonder industriële kolossen te creëren – dat noemen wij de ‘industrialisatie’ van banken. Lees het volledige onderzoek.

Meer weten over dit onderwerp? Neem contact op met René Peters