Omnichannel samenwerking tussen retailer en fabrikant, de beste manier om de consument vast te houden

Samara Minnema schrijft op Twinkle over de kansen die retailers en fabrikanten laten liggen om samen de omnichannel consument te bedienen. Want nu consumenten het online shoppen hebben omarmd, staan de verhoudingen in retailmarkt onder druk.  Merkfabrikant en retailer zijn steeds vaker elkaars concurrenten. Toch is juist omnichannel samenwerking tussen retailer en fabrikant is de beste manier om de consument vast te houden, betoogt Samara.

Samara toont in haar artikel aan hoe sterk het consumentengedrag is veranderd. Niet alleen wordt er steeds meer online geshopt, online speelt in de winkels een steeds grotere rol. Consumenten gebruiken hun smartphone in hun orientatie en aankoopproces in de winkels. De omnichannel consument is dus opgestaan. Samara schetst hoe retailers daarop in kunnen spelen, door offline en online informatie te combineren. Ze schetst ook welke rol fabrikanten hebben in het omnichannel shoppen. Met name showrooming, de winkel gebruiken om producten te proberen maar elders te kopen, wekt irritatie onder retailers

Consumenten schakelen constant tussen de kanalen van retailer en fabrikant, zonder dat zij dit van elkaar weten. Een gemiste kans, aldus Samara. Zij geeft een aantal inspirerende voorbeelden waarbij retailers en fabrikanten omnichannel samenwerken om de consument optimaal te bedienen. En hen zo beter vast te houden, in een tijd waar loyaliteit steeds minder vanzelfsprekend is.

Lees het volledige artikel terug op Twinkle en op Magnus Red Insights.