Omnichannel Integration Layer (OIL)

“Als retailer ‘future proof’ met flexibele omnichannel integratie oplossing”

Veeleisende consumenten, toenemende concurrentie, en het veranderende winkelgedrag van ‘bricks naar clicks’ zijn de grootste uitdagingen voor traditionele retailers in een notendop.

In 2020 verwacht de Nederlandse consument meer dan 50% van zijn aankopen online te doen. Heeft u al een webshop? Dan is het e-commerce avontuur begonnen. Maar daarmee bent u er nog niet. Om echt mee te kunnen blijven doen, zijn een snelle levering, goed voorraadbeheer en integratie tussen de fysieke winkel en de webshop van groot belang. En daarmee kunnen wij u helpen.

Omnichannel Integration Layer (OIL)

Om complexe supply chain en back office activiteiten te stroomlijnen ontwikkelde Magnus  de Omnichannel Integration Layer (OIL). Met deze flexibele software integratie laag kunnen snel nieuwe e-commerce processen worden opgezet. Denk aan ordermanagement, het optimaliseren van de klantenservice en ondersteuning voor productverrijking, verkopen en retouren. Ook het verkopen en leveren vanuit verschillende voorraadlocaties en het toevoegen van extra verkoopkanalen en externe partners behoort tot de mogelijkheden.

In dit filmpje vertelt Nander Stam, managing consultant bij Magnus, hoe de Omnichannel Integration Layer (OIL) retailers ondersteunt bij hun omnichannel strategie.

De Omnichannel Integration Layer biedt de volgende functionaliteiten

  • Product- en prijsmanagement; het distribueren van relevante producten en prijzen richting partners en kanalen
  • PIM (product informatie management); het verrijken van productdata met commerciële teksten voor optimale online beschikbaarheid en vindbaarheid
  • Order management; het ontvangen en monitoren van orders vanuit verschillende omnichannel kanalen en het distribueren naar optimale voorraadlocaties voor picking (picking van de order in een distributie center of een fysieke winkel)
  • Pick up in store proces; winkels kunnen zien welke orders er bij hen worden opgehaald en de voortgang monitoren
  • Retouren management; OIL ondersteunt het ontvangen van retouren en het terugstorten van betalingen
  • Voorraad management; OIL is in staat om meerdere voorraadallocaties en voorraadmutaties te verwerken en de juiste voorraadstanden realtime weer te geven

Voordelen van de OIL architectuur

  • Hoge mate van flexibiliteit in koppelen en ontkoppelen van business partners, waardoor snelle go-to-market via derde partijen te realiseren is
  • Eenmalige vastlegging van “master data” (producten, prijzen, klanten, loyaltyprogrammapunten et cetera) ten behoeve van alle kanalen
  • Flexibiliteit in de aansturing van processen en business logica
  • Inzicht in consumenten, voorraadbewegingen, marketing-effecten over alle kanalen heen
  • Mogelijkheid om per functiegebied een “best of breed” ICT oplossing in te zetten zonder daarmee verzuiling in de bedrijfsvoering te creëren.

De techniek achter OIL: flexibel, gebruiksvriendelijk en robuust

We ontwikkelden OIL als oplossing voor verschillende klanten op basis van Mendix- en Microsoft BizTalk technologie. De Mendix software draagt zorg voor een zeer flexibele, gebruiksvriendelijke en beheer(s)bare inrichting van omnichannel processen over meerdere partijen en kanalen. De combinatie met BizTalk zorgt daarbij voor een robuuste informatie-uitwisseling (mapping van berichten en management van berichtenverkeer), ook als bepaalde ICT-componenten bijvoorbeeld door onderhoud of problemen tijdelijk niet bereikbaar zijn. Een dergelijke oplossing kan ook als SAAS-oplossing (Software as a Service) worden aangeboden.

Voor meer informatie over de Omnichannel Integration Layer (OIL) of een vrijblijvende demo kunt u contact opnemen met André Damsteegt via 088 696 6000.

Links