Publicaties

Inzichten expertgroep Omnichannel Architectuur in handboek

Ook dit jaar deelde Magnus haar expertise met deelnemers van Shopping Tomorrow. Partner Axel Groothuis schreef, samen met experts uit de retailsector, een hoofdstuk van het ShoppingTomorrow boek over Omnichannel Architectuur. Een belangrijk onderwerp binnen de retail, want de technologische ontwikkelingen gaan razendsnel. Lees verder »

Resultaten Programmatic Advertising Survey

Column Energeia: kunnen we de integratie van Europese elektriciteitsmarkten versnellen?

Consultant Line van Kesteren schrijft op Energeia over de integratie van de Europese elektriciteitsmarkten. In haar derde column geeft ze in een inkijkje in de realiteit van Europese samenwerking in de energiesector Lees verder »

Twinkle: Zes vragen beantwoord over big data

Consultant Robin Gabriner schreef op Twinkle over de toepassing van Big Data voor retailers. Want Big Data spreekt veel tot de verbeelding, maar is ook weinig concreet en daardoor een tikkeltje mysterieus. In zijn artikel lees je de antwoorden op zes vragen over Big Data.

Lees verder »

Mediafacts: Case Study Malmberg

Magiel Tak creëerde samen met zijn opdrachtgever Malmberg een mooie case study naar aanleiding van zijn Customer Relationship Management project. Een inspirerend online mini-magazine geheel gewijd aan thema’s als de educatieve markt, klantactivatie en CRM Lees verder »

Het kan dus wel! Frank Balder’s boek over business & ICT alignment

Veel directieleden zullen dit herkennen: de werelden van organisatiestrategie en ICT liggen vaak mijlenver uiteen, waardoor steeds dezelfde vraagstukken op tafel belanden. Ofwel het systeem is niet op tijd en binnen budget klaar, ofwel het systeem is klaar maar doet niet wat het zou moeten doen. Hoe kunnen de werelden van ICT en business elkaar versterken in plaats van frustreren? En wat kun je daar als directielid aan doen? Daarover schreef partner Frank Balder, samen met Marc Konings, een helder boek: ‘Het kan dus wel! Business & ICT alignment aan de directietafel.’ Lees verder »

Blog op Twinkle: Consultant Sanne Reus droomt van haar leven met Internet of Things

Hoe zal Internet of Things (IoT voor insiders) straks ons dagelijks leven raken? Consultant Sanne Reus droomt er alvast van in haar blog Living the disruptive age: Internet of Things, dat op Twinkle verscheen Lees verder »

Boeiend – Digital transformation Magazine 2016

De artikelen uit het digital transformation magazine zijn afzonderlijk te bekijken of als complete editie. Deze editie is alleen beschikbaar in een Nederlandstalige versie. Lees verder »

Interview Rockstart over startups vs. corporates

Sawan Bruins en Marileen Kan interviewden Freerk Bisschop, program director van het Rockstart Smart Energy Accelerator Program. Het tweede innovatie-interview in een reeks. Lees verder »

Column op Energeia: pleidooi voor groene mindset

In haar tweede column op Energeia houdt consultant Line van Kesteren een vurig pleidooi voor een groenere mindset in Nederland. Waarom wachten we nog op de overheid en het bedrijfsleven om ons te beschermen tegen de gevolgen van klimaatverandering?

Lees verder »

Onderzoek naar Nederlandse energie-startups

Magnus Red voerde een exploratief onderzoek uit naar het startup ecosysteem van de Nederlandse energiesector. De studie geeft inzicht in de aanwezige startups, wat hen van elkaar onderscheidt en voor welk type uitdagingen zij staan. Lees verder »

Internationale Automotive Finance Study 2016

Magnus Red voerde, samen met haar partners van nextcontinent, een internationale Automotive Finance study uit. De automotive markt wordt geconfronteerd met ‘disruptors’ uit verschillende richtingen.  Lees verder »

Twinkle: stoelendans in de winkelstraat

Magnus Red’s Tjade ter Borg schreef op Twinkle over de stoelendans die hij in de winkelstraat gadeslaat. Waarom denken webwinkels wel te slagen waar traditionele retailers faalden? Lees verder »

Column op Energeia: waarom kernenergie en groen optimisme samengaan

Senior consultant Line van Kesteren is sinds kort columnist bij Energeia, het Nederlandse  online medium voor de energiesector. Zij schreef haar eerste stuk: ‘Waarom kernenergie en groen optimisme samengaan‘. Waarom kiest Line, eerder werkzaam voor het klimaatpanel van de VN en fervent aanhanger van ‘groen’, nou voor kernenergie? Lees verder »

ShoppingTomorrow: Bluepaper Omnichannel Architectuur

Magnus is vanaf de start betrokken bij het onderzoeksprogramma ShoppingTomorrow. Wij vinden het belangrijk – en erg leuk – om onze jarenlange kennis en ervaring in de Retail te delen. Zo hebben we al verschillende thema’s onderzocht, zoals Inkoop & Supply Chain, Online Handelsplatformen en Omnichannel Architectuur Lees verder »

Verminder voorraadrisico door samenwerking

Consultant Robin Gabriner schrijft in vakblad Online Retailer over samenwerkingsmogelijkheden om voorraadrisico’s in de retail te beperken. Er valt een wereld te winnen als partijen gaan samenwerking, zo valt te lezen in het artikel. Lees verder »

Energy Insight: kansen en obstakels voor slimme allocatie

Energy Insight.  Door decentrale energieopwekking via zonnepanelen en micro-WKK’s zal een grotere fluctuatie van vraag en aanbod ontstaan. Bovendien zullen energie-intensieve elektrische auto’s en warmtepompen zorgen voor grotere piekvraag, waarbij het de vraag is of de huidige netcapaciteit toereikend zal zijn. Traditionele producenten zijn op deze fluctuaties (nog) niet ingesteld en investeringen in capaciteit van het netwerk zijn kostbaar. Hierdoor is er een slimmer netwerk nodig, met meer real-time Lees verder »

Lancering van Flow-Based: compilatie uit internationale pers

Vorige week lanceerden netbeheerders en energiebeurzen een nieuwe methode voor de koppeling van de energiemarkten in centraal-west Europa: Flow-Based. Eurogroup Consulting leidde het consortium van dertien organisaties Lees verder »

Supply Chain Magazine: hoe leveranciers retailers kunnen redden

Het is bekend probleem: als je verwacht dat een retailer kopje onder gaat, schiet je als toeleverancier te hulp of kies je eieren voor je geld? Supply Chain Magazine interviewde Axel Groothuis over wat toeleveranciers kunnen doen om retailers te helpen Lees verder »

Zes aanbevelingen voor de customer experience van handelsplatformen in Twinkle

Op Twinkle geven consultants Annemarijn Schoon en Jochem Boot aanbevelingen voor een betere customer experience van handelsplatformen. Of het nu een marktplaats als Ebay, een opengestelde webshop zoals Zalando of Bol.com, een vergelijkingssite als Kieskeurig of een zoekmachine met shopfunctie zoals Google Shopping betreft; online handelsplatformen maken een razendsnelle opmars binnen de retail. Maar Lees verder »

Onderzoeksrapport Online Handelsplatformen

Online Handelsplatformen zoals Amazon, Marktplaats, Wehkamp en Beslist, spelen een steeds grotere rol in het nieuwe retail-landschap. Eurogroup Consulting (nu Magnus Red) deed onderzoek Lees verder »

Emerce: Alibaba’s e-commerce expansie naar het Westen

China begint gestaag een reële bedreiging te vormen voor de westerse e-commerce markt. Dat schrijft consultant Robin Gabriner op Emerce naar aanleiding van het Shopping2020 onderzoek over handelsplatformen. Lees verder »

Online retailers verdienen bij als media-exploitant

Webwinkeliers zien de meeste bezoekers van hun sites zonder aankoop weer vertrekken. Door productpromoties of advertenties te tonen, kunnen ze hun bereik toch te gelde maken. Steeds meer online retailers verdienen bij als media-exploitant. E-commerce vakblad Twinkle interviewde Axel Groothuis over de convergentie Lees verder »

Interview: Mobile Monetization bij Sanoma

Consumenten maken in toenemende mate gebruik van smartphones en tablets om content tot zich te nemen of te winkelen. Het mobiele kanaal heeft daarom voor elk mediabedrijf topprioriteit. Ook voor Sanoma. Het mobiel bereik via top-sites als NU.nl, Kieskeurig.nl en Fashionchick.nl stijgt sterk. Om dat bereik te gelde te maken, startte het mediabedrijf dit jaar een Mobile Monetization programma Lees verder »

Mediafacts: kansen in e-commerce voor uitgevers

Mediafacts deed verslag van Axel Groothuis’ presentatie op de Nationale Uitgeefdag van 26 november.

De onstuitbare groei van e-commerce biedt grote kansen voor uitgevers. Het nationale onderzoeksprogramma ‘Shopping 2020’ heeft in kaart gebracht hoe consumenten shoppen in 2020. Hieruit blijkt dat content en communities steeds crucialer worden Lees verder »

11 Trends in Online Handelsplatformen

Online handelsplatformen zoals Amazon, Alibaba, Ebay, Groupon, Bol Plaza en Wehkamp’s shop-in-shops zijn niet meer weg te denken uit het retaillandschap. Met hun double digit omzetgroei (zie figuur) bedreigen ze de traditionele retailers en internetwinkels, maar bieden ze ook kansen. Eurogroup Consulting onderzoekt Lees verder »

Interview: de eerste webshop van Bosch Power Tools

Naarmate online consumentenbestedingen stijgen, starten steeds meer fabrikanten van consumentengoederen met directe verkoop aan consumenten. Een besluit dat niet over een nacht ijs gaat, meestal vanwege de bijzondere relatie met hun retailers. Dremel, fabrikant van elektrisch gereedschap voor fijne klussen en onderdeel van multinational Bosch, waagde de sprong Lees verder »

Online Retailer over Mobile Monetization programma

Vakblad Online Retailer besteedt in haar oktobernummer aandacht aan Sanoma’s Mobile Monetization programma. Consumenten maken in toenemende mate gebruik van smartphones en tablets om content tot zich te nemen of te winkelen. Het mobiele kanaal heeft daarom voor elk media bedrijf topprioriteit. Ook voor Sanoma Lees verder »

Energy Insight: MKB vergeten in de energietransitie

Eurogroup Consulting publiceert een nieuwe Energy Insight over de voorwaarden voor deelname van het MKB aan transitie-initiatieven. Netbeheerders, leveranciers, overheidsinstellingen en gespecialiseerde adviesbureaus houden zich al jaren bezig met Lees verder »

Boeiend – E-commerce Magazine 2014

De artikelen uit het e-commerce magazine zijn afzonderlijk te bekijken of als complete editie. Deze editie is alleen beschikbaar in een Nederlandstalige versie. Lees verder »

Arjen Krom over location based marketing

Online Retailer publiceert in haar nieuwste nummer Arjen Krom’s artikel over Location Based Marketing. Het antwoord voor bedrijven die echt omnichannel actief willen zijn en hun klanten offline en online Lees verder »

Lessen uit Apple’s prijsstrategie

Emerce publiceert Robin Gabriner‘s artikel over Apple’s prijsstrategie: Leren van Apple, hoe fabrikanten pricing kunnen beïnvloeden. Hoewel de mededingingswet fabrikanten verbiedt prijsafspraken te maken met retailers, laat het succes van Apple zien dat er voldoende mechanismen zijn Lees verder »

Omnichannel samenwerking tussen retailer en fabrikant, de beste manier om de consument vast te houden

Samara Minnema schrijft op Twinkle over de kansen die retailers en fabrikanten laten liggen om samen de omnichannel consument te bedienen. Want nu consumenten het online shoppen hebben omarmd, staan de verhoudingen in retailmarkt onder druk.  Merkfabrikant en retailer zijn steeds vaker elkaars concurrenten.  Lees verder »

Mobiel shoppen en adverteren breekt nu echt door!

Online Retailer, een vakblad voor E-commerce en Retail professionals, plaatste een artikel van collega Jill Eekhart over de Mobiele Consument. Jill beschrijft daarin de feiten over M-commerce plus haar eigen ervaringen met mobiel shoppen. Want mobiel shoppen en adverteren breekt nu echt door! Lees verder »

Stroomopwaarts kostte de sector meer dan EUR 100 mln

Energeia, een digitale nieuwsdienst voor de energiesector, plaatste onlangs een prikkelend artikel over ons onderzoek naar de effecten van Het Nieuwe Marktmodel. Het nieuwswaardige stuk, doorgaans alleen beschikbaar voor Energeia-abonnees, beschrijft de meest opvallende feiten uit het onderzoeksrapport. Wilt u het volledige rapport ontvangen? Lees verder »

Omnichannel retail : de ‘proximity paradox’.

Zullen online retailers uiteindelijk de beste winkeliers blijken? Maarten van Welsem signaleert een interessant fenomeen in de ontwikkeling van omnichannel retail: de ‘proximity paradox’. Zijn artikel verscheen afgelopen week in Online Retailer Lees verder »

Private Banking Study 2014

Eurogroup Consulting presenteert haar Private Banking Study 2014, het nieuwste onderzoek in een serie over de Europese private banking sector. De bevindingen? Lees verder »

Het geheim van online verzekeraar Ditzo

Consultants Adel Kadric en Jill Eekhart interviewden online verzekeraar Ditzo over klantloyaliteit. Het interview is nu te lezen in Online Retailer, een vakblad voor e-commerce en retail professionals. Lees verder »

Energy Insight: de effecten van het Nieuwe Marktmodel

Op 1 augustus 2013 is de energiesector overgegaan op het Nieuwe Marktmodel, waarmee problemen na de liberalisatie van de consumentenmarkt in 2004 zouden worden opgelost. Het Nieuwe Marktmodel zou de energiemarkt voor consumenten vereenvoudigen, maar heeft tegelijkertijd verantwoordelijkheden in de sector flink opgeschud. Wat zijn precies de effecten Lees verder »

Boeiend – Customer Retention Magazine 2014

De artikelen uit het customer retention magazine zijn afzonderlijk te bekijken of als complete editie. Deze editie is alleen beschikbaar in een Nederlandstalige versie. Lees verder »

Supply Chain Magazine over Shopping2020-resultaten

Supply Chain Magazine deed verslag van de presentatie van de supply chain expertgroep van het onderzoeksprogramma Shopping2020. De conclusies? Nederlandse retailbedrijven moeten zich de komende jaren snel aanpassen Lees verder »

Bevindingen van Shopping2020 supply chain experts

Flexibiliteit, informatie en samenwerking worden essentieel in 2020. De logistieke keten zal als gevolg van toenemende online consumentenbestedingen continu blijven veranderen tot aan 2020. Nederlandse bedrijven moeten zich rap op de snelle competitieve wereld voorbereiden. Internationals als Amazon en Google hebben nu al een voorsprong. Dat concluderen de supply chain experts van Shopping2020, waarvan Eurogroup Consulting (nu Magnus Red) de voorzitter is. Lees verder »

Rapport Nationaal Klantretentie Onderzoek

Van oudsher krijgt het werven van nieuwe klanten meer aandacht en budget dan het behouden van klanten. Terwijl al vaak is aangetond dat loyale klanten meer opleveren dan nieuwe klanten. Reden voor Eurogroup Consulting om een survey te starten Lees verder »

Artikel over effecten van 3D-printen in Online Retailer

Tijdschrif Online Retailer publiceert een artikel van Maarten van Welsem over de concrete effecten van 3D-printen op de supply chain. Want: 3D-printen is geen toekomstmuziek meer. Lees verder »

Nieuwe e-tailing modellen

Collega’s Jill Eekhart en Axel Groothuis zien nieuwe samenwerkingsmodellen ontstaan in de online retailing. Zij signaleren in Online Retailer vijf nieuwe e-tailing modellen om rekening mee te houden. Lees verder »

Klantretentie

Na het succes van het Nationale Klantretentie Onderzoek in 2013, zal Eurogroup Consulting ook in 2014 de aandacht voor klantretentie peilen. Lees verder »

Operational excellence: de kaasschaaf voorbij

Eurogroup Consulting vroeg 250 Europese (top)managers naar hun ervaringen met operational excellence. Het Europese bedrijfsleven blijkt goed bekend het onderwerp: driekwart heeft ervaring met operational excellence projecten en de meerderheid zal komend jaar een nieuw initiatief starten. Op nieuwe manieren, dat wel. Lees verder »

Resultaten Het Nieuwe Werken survey

Eurogroup Consulting vroeg dit voorjaar 100 professionals uit Human Resources, Facilities en ICT naar hun ervaringen met Het Nieuwe Werken: 97 respondenten van ons Het Nieuwe Werken survey en drie diepte-interviews met Essent, Oracle en Sanoma. Lees verder »

Resultaten onderzoek naar klantretentie

Wij peilden samen met Twinkle de stand van zaken van klantretentie onder Nederlandse (r)etailers. Welke prioriteit geven zij aan klantbehoud? Wat doen zij eraan? Collega Jochem Boot analyseerde de resultaten en zag ook vier verbeterpunten in het artikel Klantbehoud: ‘hoge prioriteit, maar nog in de kinderschoenen’ Lees verder »

Whitepaper: vijf nieuwe e-tailing modellen

Axel Groothuis en Jill Eekhart schreven een whitepaper gebaseerd op hun E-commerce expertise. In het drukke online speelveld zien zij Lees verder »

Lessen uit andere sectoren in Banking Review

René Peters beschreef voor Banking Review vier succesfactoren voor een goed geoliede dienstverlening. Wat blijkt? Banken kunnen nog veel lessen leren van andere sectoren. Lees verder »

Multichannel benchmark Europese energieleveranciers: klantcontact weer persoonlijker

Eurogroup Consulting (nu Magnus Red) heeft de multichannel praktijk van 29 Europese energieleveranciers in de afgelopen twee jaar vergeleken. De uitkomst van deze multichannel benchmark? Hoewel er veel verschillen zijn tussen leveranciers en tussen Europese landen, is het persoonlijker maken van klantcontact de belangrijkste multichannel-strategie.  Lees verder »

Studie Europese bankensector: 4 factoren voor een excellente klantoperatie

De druk op kosten ten gevolge van de aanhoudende economische crisis en toegenomen regeldruk zorgt ervoor dat banken hun bedrijfsvoering verder optimaliseren en – vooral buiten Nederland – verder integreren.

Eurogroup Consulting heeft op basis van haar kennis en ervaring in de Europese bankensector vier succesfactoren voor een excellente klantoperatie geïdentificeerd Lees verder »

Onderzoek “De effecten van e-commerce op de supply chain”

Uit een recent onderzoek uitgevoerd door Eurogroup Consulting onder leidende elektronica producenten blijkt dat e-commerce de supply chain van producenten stevig beïnvloedt. Lees verder »

De effecten van e-commerce op de supply chain

Twinklemagazine en Emerce publiceren ons artikel over de effecten van e-commerce op de supply chain. Lees verder »

Private Banking in Europa voelt de druk van een veranderende omgeving

Europese economische ontwikkelingen, het toenemen van verwachtingen uit regelgeving en verantwoord ondernemen als vast gegeven… Lees verder »

Customer Contact Magazine publiceert artikel “Breng de menselijke maat terug in Callcenters”

Decennialang waren klantenserviceafdelingen erop gericht klanten zo efficiënt mogelijk te bedienen. Dat was niet om hen een plezier te doen, maar om de kosten te beperken. Lees verder »

De toekomst van Europese elektriciteit en gasmarkten

Eurogroup Consulting verkende de toekomst van de Europese elektriciteit en gasmarkten. Onder meer door 40 sector-experts uit zes Europese landen ter interviewen. Het resultaat: een diepgaand rapport Lees verder »

Het Nieuwe Werken – Meer dan techniek en een nieuwe inrichting

Het invoeren van Het Nieuwe Werken (HNW) heeft vaak twee redenen. De eerste is dat HNW bijdraagt aan meer vrijheid voor de medewerker en minder reiskilometers, kort samengevat geeft dit vorm aan het MVO van een bedrijf. Lees verder »

The Mag editie 9, 2009: The Art of Mobilization

De artikelen uit The Mag zijn afzonderlijk te bekijken of als complete editie. Deze editie is alleen beschikbaar in een engelstalige versie. Lees verder »