Als bedrijf dat tot voor kort door het leven ging als postorderbedrijf, opereerde en functioneerde Bakker.com nog als een groot traditioneel bedrijf. Aangezien in deze tijd ecommerce niet meer weg te denken is uit de consumentenervaring, is ook Bakker deze transitie aan het maken.

Om aan te kunnen haken in deze snelle wereld en concurrenten voor te zijn, is het gebruik van de grote hoeveelheid beschikbare data essentieel.

Door per afdeling van het bedrijf data in kaart te brengen en een BI-landschap in te richten, zijn analyserapportages en high-level dashboards ontwikkeld die organisatiebreed bijdragen aan een data gedreven bedrijf.

Bij het ontwikkelen van rapportages en dashboards is gekozen voor het moderne, maar laagdrempelige Power BI van Microsoft.

 

“Opzetten en implementeren van dashboards in PowerBI om data-driven te kunnen opereren tijdens de transformatie naar online retail. Krachtige, brede en nauwkeurige reporting dankzij een prettige samenwerking met een mooi resultaat!” Tim ter Haar, Business Analyst Bakker.com

 

De uitdaging

  • Inzichtelijk maken welke data er nu echt beschikbaar is in de (al bestaande) data warehouse oplossingen
  • Grip creëren op processen waar tot voorheen geen inzicht in was
  • Rapportages ontwikkelen voor uiteenlopende afdelingen, zoals Buying & Sales, Klantenservice, E-commerce, Productie & Logistiek en Finance
  • Bewustzijn en overtuiging creëren van de mogelijkheden van (Power) BI

Bijdrage van Magnus

  • In kaart brengen en harmoniseren van de data
  • Inrichten van het BI-landschap
  • Ontwikkelen van Power BI rapportages, zowel high-level dashboards als analytische rapportages 
  • Verzorging Power BI training

Resultaten en voordelen

Het resultaat van dit project is dat er meer inzicht is in sales op productniveau, het efffect van kortingsacties, inkomende klachten en het orderleveringsproces aan klanten. Het BI-landschap is gereed voor het ontwikkelen van nieuwe rapportages. En er zijn nu dashboards met real-time data beschikbaar.

Technologie

Voor dit project hebben we gewerkt met Microsoft Power BI, Every Angle en Python.

 

Over Bakker.com

Bakker is van origine een postorderbedrijf in tuinproducten. De laatste jaren heeft het zich doorontwikkeld tot een ecommerce bedrijf dat levert aan consumenten, e-commerce partijen en retailers door heel Europa. De  focus van Bakker voor de toekomst is volledig gericht op online verkopen, via zowel de eigen als externe kanalen.