
ChatGPT (ontwikkeld door OpenAI) is een geavanceerd taalmodel. Taalmodellen zijn computerprogramma’s die zijn ontworpen om menselijke taal te begrijpen en te produceren. Ze gebruiken machine learning-technieken om te leren van grote hoeveelheden tekst en om patronen te herkennen in de manier waarop mensen taal gebruiken.
Bedrijven verzamelen vaak grote hoeveelheden ongestructureerde tekstdata, zoals e-mails, klantrecensies, sociale media berichten en meer, in totaal is zelfs 80-90% van alle data ongestructureerd. Het analyseren van deze data kan uitdagend zijn vanwege de complexiteit van natuurlijke taal en de verschillende manieren waarop mensen dingen kunnen uitdrukken. Daarom is het misschien ook geen verrassing dat slechts 18% van bedrijven rapporteert op ongestructureerde data. Taalmodellen hebben het potentieel om uitdagingen zoals ongestructureerde tekst aan te pakken en bedrijven te helpen waarde te halen uit deze data.
Taalmodellen kunnen bedrijven op verschillende manieren helpen. Een van de belangrijkste voordelen is het verkrijgen van betere inzichten in klantbehoeften en -verlangens. Door het analyseren van klantrecensies en sociale media berichten kunnen bedrijven patronen herkennen in het gedrag en de meningen van klanten en deze informatie gebruiken om hun producten en diensten te verbeteren.
Daarnaast kan het bedrijven helpen bij het efficiënt modereren van inhoud en bij het bieden van klantenservice. Door gebruik te maken van taalmodellen kunnen bedrijven automatisch bepaalde berichten en reacties filteren en prioriteren, waardoor ze sneller en effectiever kunnen reageren op klantverzoeken.
Taalmodellen kunnen daarnaast ondersteunen bij het verbeteren van marketingstrategieën en productontwikkeling. Bedrijven kunnen door middel van het analyseren van ongestructureerde tekstdata beter begrijpen hoe hun producten en diensten worden gebruikt en wat klanten hiervan vinden. Dit kan vervolgens worden gebruikt om nieuwe producten en diensten te ontwikkelen en om effectievere marketingstrategieën te bedenken.
Ook intern kunnen taalmodellen waarde toevoegen, zoals bij het analyseren van eerder gemaakte documenten, e-mails en rapporten. Dit kan nuttig zijn in situaties waarin belangrijk personeel het bedrijf verlaat en waardevolle kennis en expertise verloren dreigt te gaan. Door gebruik te maken van taalmodellen kunnen bedrijven automatisch belangrijke informatie uit deze documenten halen en deze opslaan in een gestructureerde database. Dit maakt het gemakkelijker voor nieuwe medewerkers om deze informatie snel te vinden en te gebruiken, waardoor de continuïteit van het bedrijf beter gewaarborgd blijft.
Magnus Digital kan bedrijven helpen bij het gebruikmaken van taalmodellen door het bieden van technologische oplossingen en expertise. Door onze integrale aanpak zijn we goed in het identificeren van specifieke behoeften en het ontwikkelen van aangepaste oplossingen die bijvoorbeeld gebruikmaken van de nieuwste taalmodellen. Indien er meer behoefte is om te ondersteunen bij het verzamelen en analyseren van ongestructureerde tekst of andere data en bij het omzetten van deze data in waardevolle inzichten en acties, kunnen wij daarin met onze expertise ook in meedenken.
Meer weten over onze ChatGPT expertise? Neem contact op met Melvin van der Werff
