Digitale transformatie in de koffiewereld

Eurogroup Consulting (Portugal), Point B (Verenigde Staten) en Magnus Red (Nederland), alle drie lid van Nextcontinent, hebben ieder aanzienlijke ervaring in hun eigen lokale koffie-industrieën. Sterker nog, consultants van elk bedrijf werken samen met hun koffieklanten aan de frontlijn van digitale innovatie. De hoogste tijd om meer te horen over de projecten, ervaringen en visies op digitale transformatie van onze eigen experts binnen de internationale koffie-industrie.

Helena Araújo

Om de implementatie van IoT in de B2B koffie-industrie te bespreken gaan we in gesprek met koffie-experts van Nextcontinent. In dit interview is dat Helena Araújo, Senior Manager bij Eurogroup Consulting Portugal. Helena is verantwoordelijk voor de Operational Excellence Practice. Voordat ze in 2018 bij Eurogroup Consulting aansloot, bekleedde Helena managementposities bij verschillende service en consumer goods bedrijven.

We beginnen met de introductie van twee termen die het onderwerp van de interviews met onze experts zijn:

Internet of Things

Internet of Things, afgekort IoT, is een veel gehoorde term de afgelopen jaren: “The Internet of Things (IoT) is the network of physical objects that contain embedded technology to communicate and sense or interact with their internal states or the external environment.” (Gartner, 2020)

Connected koffiemachines

Connected koffiemachines refereert naar het gebruik van IoT voor koffieapparaten. IoT in deze context betekent dat de koffiemachines worden voorzien van sensoren en connectoren die relevante inzichten geven in de activiteiten van de machines.

Dan is het nu tijd voor een kop koffie met Helena om te horen over haar ervaringen met IoT voor koffieverkooppunten. Hierbij moet je denken aan de verkoop van koffie op plaatsen zoals benzinestations, kiosken of cafés.

Eurogroup Consulting Portugal

De Portugese koffiemarkt wordt gedomineerd door twee grote bedrijven, elk met een marktaandeel van rond de 40%. De rest van markt is gevuld met zo’n honderd andere merken met meer lokale en regionale praktijken. Eurogroup Consulting Portugal (EgC) heeft expertise op het gebied van de Portugese koffiemarkt vergaard door samenwerking met beide grote koffiebedrijven. Daarnaast is EgC de afgelopen vier jaar onderdeel van het innovatieprogramma van één van deze twee grotere bedrijven geweest: Delta Cafés.

Innovatiesessies

Het innovatieprogramma is opgezet om Delta en haar zakenpartners uit te dagen buiten de kaders te denken en kansen te identificeren met het oog op productinnovatie, service of procesoptimalisatie. Het ideevormingsproces van het programma, waarbij EgC nauw betrokken is, bestaat uit periodieke innovatiesessies. Een innovatiesessie wordt georganiseerd rond een specifiek thema waarvoor externe partijen worden uitgenodigd om deel te nemen aan uitdagende open discussies. Dit creëert een omgeving die innovatieve ideeën stimuleert. Ideeën die als waardevol worden gezien, worden daarna verder opgevolgd door onderzoek, prototyping en een eventuele marktintroductie. Het innovatieprogramma van Delta is door mediaplatform Innovation Leader bekroond met een ‘Innovation Leaders Impact Award’ in 2019. Deze wordt uitgereikt aan ‘bedrijven die gebruik maken van innovatie, technologie en R&D initiatieven om concrete bedrijfsresultaten te behalen’.

 “The focus on innovation remains a priority in building the future of the Nabeiro Group. In today’s paradigm it is challenging to create trends. I believe that what differentiates brands are the ideas and diversity of the offer, and above all their ability to develop and bring them to the market. It is in this sense that we work every day with the aim of adding value to the moments of consumption and sharing provided by coffee” – Rui Miguel Nabeiro, Bestuurder Nabeiro Group. Tijdens Delta Innovation event.

Verbonden verkoopapparatuur

In de Portugese markt voor koffie ‘buiten de deur’ worden ook andere innovaties onderzocht. In het besef dat data ‘de nieuwe olie’ is, en in erkenning van de kracht van verbinding, heeft een koffieproducent in samenwerking met een softwarebedrijf een ‘connected’ bedrijfsmodel voor zijn zakelijke klanten geïntroduceerd. Via bilaterale communicatie tussen de kassa-apparatuur en de cloud, wordt allerlei informatie verzameld en verwerkt. Deze informatie wordt doorgestuurd naar de klantenservice van de koffieproducent om een proactieve aanpak wat betreft voorraadbeheer, marketingcampagnes of de ontwikkeling van oplossingen voor verkooppunten te realiseren.

Klantfocus

De verbonden verkoopautomaten ondersteunen preventief onderhoud en diagnose op afstand zodat er snel en nauwkeurig kan worden gereageerd. Bovendien stelt het klanten in staat om ter ondersteuning contact op te nemen met technische en commerciële teams via het touchscreen van hun machine. Een aanvullende applicatie voorziet de verkooppunten verder van onder meer een verbruiksoverzicht en de mogelijkheid om parameters van de machine op afstand in te stellen. Door de implementatie van deze machines kan de koffieproducent zich beter oriënteren op de doelstellingen van hun klanten om op deze wijze nog betere service te bieden.

Helena’s visie op toekomstige IoT-applicaties

Volgens Helena zijn IoT-oplossingen in de koffie-industrie erg nuttig omdat de logistiek zal verbeteren, service zal excelleren en contacten tussen de producent en verkooppunten waardevoller zullen worden. Het kan de rol van een verkoper in die van een verkoopadviseur veranderen, waarbij de verkoper een adviserende manier van communicatie kan omarmen. Dit gepersonaliseerde advies, gebaseerd op inzichten uit IoT-connecties, zal de klantervaring verbeteren. Toch zullen klanten die een verkooppunt leiden niet altijd staan te trappelen om hun informatie door een externe partij te laten beheren, met het risico dat deze meer kennis vergaart dan de winkeleigenaar zelf. Dit kan de implementatie van dit soort oplossingen vertragen.

Nextcontinents koffie IoT-initiatieven

Na met Helena over haar koffieklanten en projecten gesproken te hebben, kunnen we concluderen dat zich in de Portugese koffie-industrie verschillende IoT-initiatieven met betrekking tot verkooppunten ontwikkelen. Een gedeelte van deze initiatieven komt voort uit een innovatieprogramma waarbij Eurogroup Consulting Portugal betrokken is. Daarnaast is er een koffieproducent die een bedrijfsmodel met verbonden kassa- en verkoopautomaten geïntroduceerd heeft, om op basis van verzamelde klantinformatie nog betere service te kunnen bieden. Volgend interview spreken we Chase Kania over IoT in de koffie-industrie voor Point B in de Verenigde Staten!

IoT voor koffieverkoop-
punten

IoT voor
koffiecafés

IoT voor de
zakelijke
koffiemarkt

Overzicht
en B2C
mogelijkheden

 

Klik op bovenstaande artikelen om deze te lezen of download het complete Engelstalige whitepaper met alle drie de expertinterviews.

Meer weten over de digitale transformatie in de koffiewereld? Neem contact op met Laurien Verschuur.

1 + 8 =