Digitale transformatie in de koffiewereld

Eurogroup Consulting (Portugal), Point B (Verenigde Staten) en Magnus Red (Nederland), alle drie lid van Nextcontinent, hebben ieder aanzienlijke ervaring in hun eigen lokale koffie-industrieën. Sterker nog, consultants van elk bedrijf werken samen met hun koffieklanten aan de frontlijn van digitale innovatie. De hoogste tijd om meer te horen over de projecten, ervaringen en visies op digitale transformatie van onze eigen experts binnen de internationale koffie-industrie.

Laurien Verschuur

Laurien is senior consultant bij Magnus Red, binnen de Digital Transformation practice. Hier werkt ze aan diverse projecten met betrekking tot de selectie en implementaties van ERP en CRM oplossingen in verschillende industrieën zoals retail, zakelijke dienstverlening en uitgeverij. Voor deze interviewreeks ‘Digitale transformatie in de koffiewereld’ sprak ze, samen met een collega, drie van Nextcontinents koffie-experts over de mogelijkheden van ‘connected’ koffie.

We beginnen met de introductie van twee termen die het onderwerp van de interviews met onze experts zijn:

Internet of Things

Internet of Things, afgekort IoT, is een veel gehoorde term de afgelopen jaren: “The Internet of Things (IoT) is the network of physical objects that contain embedded technology to communicate and sense or interact with their internal states or the external environment.” (Gartner, 2020)

Connected koffiemachines

Connected koffiemachines refereert naar het gebruik van IoT voor koffieapparaten. IoT in deze context betekent dat de koffiemachines worden voorzien van sensoren en connectoren die relevante inzichten geven in de activiteiten van de machines.

De implementatie van IoT in de B2B koffie-industrie is in kaart gebracht door interviews met Nextcontinents koffie-experts: Helena Araújo – Senior Manager bij Eurogroup Consulting Portugal, Chase Kenia – Senior Consultant at Point B, Wesley Geurts – Director at Magnus Red

In eerdere artikelen zijn elk van deze drie interviews gepubliceerd. In dit artikel zal, naast de hoofdlijnen van de interviews met onze drie experts, de visie van onze experts op B2C mogelijkheden worden besproken.

B2C mogelijkheden

In de voorgaande artikelen ging het voornamelijk over B2B IoT-oplossingen en -initiatieven. Maar we hebben onze koffie-experts ook gevraagd wat zij, wanneer het aankomt op IoT, in de B2C markt voorzien:

Helena: “Wat betreft privébezit van een connected koffie machine in huis heeft één van de koffieproducenten in onze markt dit al geïmplementeerd. We zijn er alleen nog niet helemaal. Klanten registreerden hun machine veelal niet, wat directe communicatie van de machine naar de koffieproducent blokkeerde. Dit illustreert het gebrek aan vraag naar en mogelijkheden voor een dergelijk product tot nu toe.”

Chase: “Nu ik over digitale mogelijkheden nadenk; ik heb mijn espressomachine thuis gekoppeld aan een applicatie om met een klik op mijn telefoon een espresso te kunnen maken. Er moet alleen wel van tevoren ook een kop onder het koffieapparaat geplaatst worden, anders eindig je met espresso over de hele keukenvloer… Maar er ligt zeker een kans. Het zou belangrijk zijn de gebruikersinterface gestroomlijnd en zeer gebruiksvriendelijk te maken, want in een niet-zakelijke of industriële omgeving hebben mensen dit gebruikersgemak nodig.”

Wesley: “Bedrijven verwelkomen elk type automatisering dat kosten bespaart of kwaliteiten verbetert. De vraag en acceptatie van de klant is echter een heel ander verhaal. Zij reageren heel anders omdat consumenten niet genoeg toegevoegde waarde ervaren van IoT-ondersteunde producten om hun privacy sentiment te overkomen. Dit sentiment wordt versterkt door in de media gerapporteerde incidenten van datalekken en onbedoelde opnames. Maar omdat het implementeren van IoT-oplossingen betaalbaarder lijkt te worden, kan dit in de toekomst een keerpunt bereiken. Nu is de schaal echter uit balans en lijken bedrijven afwachtend met IoT-initiatieven voor consumenten.”

Overzicht expertinterviews

Wanneer we naar Nextcontinents koffieklanten en projecten kijken, kunnen we concluderen dat zich in de internationale koffie-industrie verschillende initiatieven omtrent IoT ontwikkelen. Momenteel ligt hierin de focus op de B2B markt, waar organisaties IoT toepassen voor voorspellend onderhoud – ook wel ‘predictive maintenance’ genoemd – om de onderhoudskosten van hun machines in te perken. Uitdagingen hier liggen op het vlak van de kwaliteit van voorspellende modellen, het verwerken van de vastgelegde data of het potentieel enorm aantal onvoorziene problemen. Daarnaast zijn er vanwege slijtage van de machinepatronen ook uitdagingen in het koppelen van verbruikte hoeveelheden aan de masterdata voor bevoorrading. 

Focus B2B koffie IoT-initiatieven

Maar, zoals de activiteiten van een koffiebedrijf met boetiekwinkels verschillen van koffiebedrijven die de zakelijke markt of verkooppunten bedienen, zo verschillen de andere IoT-toepassingen in hun respectievelijke markten ook. Waar de eerste zijn IoT-inspanningen concentreert op winkelbediendes en machines, richt de tweede zich op zakelijke klanten en machines. De laatste focust zijn IoT-oplossingen daarentegen op verkooppunten zoals tankstations, kiosken en cafés. Toch lijken al deze initiatieven in zekere zin op elkaar, gezien ze erop gericht zijn klanten de best mogelijke koffiebeleving te bieden. Kansen hierbij liggen in het verenigen van belangen en bedrijfsintegraties met externe partijen om het meeste uit gezamenlijke IoT-oplossingen te kunnen halen. 

IoT buiten het B2B koffielandschap

Buiten de koffie-industrie zijn vergelijkbare businesscases te maken voor retailers en de horeca. ‘Predictive maintenance’ en het real-time monitoren van verse producten kan worden toegepast op koelcellen en andere machines, terwijl het bijhouden van consumptievolumes gebruikt kan worden in contracten van bar- en drankapparatuur. Binnen de koffie-industrie lijken IoT-applicaties meer verbeteringen voor bedrijven dan voor individuen op te leveren, omdat privacy-zorgen een grotere rol spelen voor consumenten. Misschien dat de dalende kosten van IoT-sensoren toekomstige innovaties ook richting de B2C markt doen verschuiven, maar voorlopig lijkt het erop dat de vervolgstappen binnen het B2B gebied zullen blijven.

Nextcontinents visie op toekomstige IoT-applicaties

Na de ervaringen en visies van onze enthousiaste experts gehoord te hebben, verwachten we dat IoT terrein zal winnen en een steeds grotere aanwezigheid in de ondersteuning van de operatie van grote koffiebedrijven zal krijgen. In een wereld die constant meer verbonden raakt, biedt het uitrusten van machines met sensoren om automatisch te kunnen communiceren enorme voordelen. Hierbij moet je denken aan onder andere ‘predictive maintenance’, voorraadbeheer en productplaatsing. Omdat IoT-implementaties constant complexer en geavanceerder worden, kijken we uit naar de aankomende ontwikkelingen binnen de toepassingen van IoT.

IoT voor koffieverkoop-
punten

IoT voor
koffiecafés

IoT voor de
zakelijke
koffiemarkt

Overzicht
en B2C
mogelijkheden

 

Klik op bovenstaande artikelen om deze te lezen of download het complete Engelstalige whitepaper met alle drie de expertinterviews.

Meer weten over de digitale transformatie in de koffiewereld? Neem contact op met Laurien Verschuur.

10 + 9 =