Twee jaar geleden spraken we Yvonne over de start van haar carrière. Na haar Master Lucht en ruimtevaarttechniek aan de TU Delft koos ze voor het gezamenlijke Young Professional Analytics Programma van Tommy Hilfiger (PVH) en Magnus. Speciaal opgezet voor startende professionals met een passie voor data, die sfeer willen proeven bij een eindgebruiker en in de consultancy.

We zijn benieuwd hoe het nu met Yvonne gaat, hoe kijkt ze terug op het programma en wat heeft ze ervan geleerd?

Hoi Yvonne, nog even terug naar 2019 (lees het volledige interview hier), waarom heb je toen voor het gezamenlijke programma van PVH (Tommy Hilfiger) en Magnus gekozen?

“Ik wist niet zeker of consultancy echt iets voor mij was, maar ik herkende wel de ‘passie voor data’ en op deze manier kreeg ik nog een iets beter perspectief. Het gaf me de tijd om te onderzoeken of consultancy iets voor mij was of dat ik toch liever direct bij een bedrijf de analytics in wilde duiken.”

Hoe kijk je terug op het programma?

“Het was heel leerzaam, en ook heel fijn om gedaan te hebben voor ik echt een keuze zou maken om ergens vast aan de slag te gaan. Ik vond het interessant om te zien hoe het er op verschillende plekken aan toe gaat.”

Aan wat voor projecten heb je zoal gewerkt?

|

Ik heb bij Magnus eerst drie maanden aan een omnichannel project gewerkt. En daarna zes maanden in het analytics team voor twee verschillende bedrijven. Bij Bovemij, financieel dienstverlener in de mobiliteitsbranche, heb ik geholpen bij het opzetten van een datawarehouse. Bij een internationale drankenleverancier heb ik aan een Proof of Concept gewerkt voor reporting analytics en predictive analytics.

|

Vervolgens ben ik naar PVH gegaan, daar heb ik gerouleerd binnen drie verschillende analytics teams. Ik ben begonnen met datamodelling in de back-end, dat was heel technisch. Ik heb daar een basisrapport gemaakt om sustainability goals in de gaten te houden: Hoeveel producten er verkocht en geproduceerd zijn met duurzame fibers.

|

Bij het master data team heb ik een rapport ontwikkeld met daarbij een dashboard. Hiermee kunnen product developers in een oogopslag zien of ze alle eigenschappen van het product goed ingevuld hebben. Tenslotte heb ik bij het datalake team meegekeken hoe ze met AWS het datalake gingen opzetten. Een hele nieuwe tool toen, dus gaaf om gelijk te zien hoe het werkt.

Wat heb je ervan geleerd?

“Ik heb heel veel geleerd over verschillende tooling en processen in grote bedrijven. Maar ook hoe je met klanten omgaat en relaties opbouwt. En ik heb gemerkt dat ik afwisseling in zowel teams als projecten heel fijn vindt.”

Op welk moment uit dit programma ben je het meest trots?

“Oeh ik heb best veel ‘trots momentjes’ gehad, maar als ik er twee zou mogen noemen…Dan is het bij Magnus dat we de Proof of Concept hebben gewonnen bij de internationale drankenleverancier. Dat was namelijk een wedstrijd, ik ben daar alleen begonnen en daarna hebben we het project met een team afgemaakt. Daar hebben we wel een klein feestje voor gevierd.

Bij PVH mocht ik een demo geven aan de gebruikers van het master data dashboard . De feedback die ik kreeg was heel positief. Het maakte me trots om te zien hoe blij de gebruikers waren met wat ik had gemaakt. Daar doe je het tenslotte voor.”

Hoe is de sfeer bij de twee verschillende bedrijven?

“Qua sfeer ontloopt het elkaar eigenlijk niet veel. Allebei de teams hebben een hele platte structuur, relatief veel jonge mensen en een goede mix tussen mannen en vrouwen. PVH is internationaler, daar is de voertaal ook Engels. En beide teams zijn heel ambitieus op het gebied van analytics.”

Moet je nou veel van fashion weten om bij PVH aan de slag te kunnen?

“Nee dat hoeft absoluut niet, in eerste instantie is PVH een heel groot bedrijf met heel veel data. Waar die data voor staat leer je vanzelf, wanneer je maar nieuwsgierig bent en enthousiast over data pas je prima in het team.

Wat ik heel tof vind aan PVH, en daar zijn ze echt onderscheidend in, zijn de nieuwe ontwikkelingen die ze continu doorvoeren. PVH kijkt altijd naar innovaties, ze zijn bereid om snel veranderingen door te voeren en dingen uit te proberen. Dat maakt het echt super om daar te werken.”

Wat vind je het grootste verschil tussen de werkzaamheden voor PvH als eindgebruiker en Magnus als consultancy bureau?

“Bij PvH kun je heel erg nadenken over hoe je op lange termijn en in de toekomst kunt verbeteren, door kunt bouwen. Bij Magnus is het veel meer korte termijn, omdat het natuurlijk projecten bij verschillende opdrachtgevers zijn. Op een gegeven moment zit er gewoon een eind aan je project. Ook de werkdruk verschilt. Bij Magnus is die veel meer afhankelijk van het project waar je aan werkt, bij PVH is het juist heel constant. Maar ik had bij geen van beide het gevoel dat het teveel was hoor, alleen anders.”

En hoe zit het met de social events?

“Die zijn bij PVH heel groots, met echt grote feesten, het is natuurlijk ook een heel groot bedrijf (meer dan 1000 man). Dat was altijd spectaculair. Magnus heeft met 160 man natuurlijk veel kleinschaligere events, maar daardoor zeker niet minder gezellig. Bij Magnus is het misschien nog wel intensiever; neem een skimissie waarbij je een heel weekend bij elkaar bent en met elkaar optrekt.”

Stel, er lezen mensen mee die op zoek zijn naar hun eerste analytics job, waarom zou je ze dit programma aanraden?

“Toch echt omdat je nu nog de kans hebt om beide kanten van het analytics werk te bekijken, als consultant en als BI expert binnen een bedrijf.” 

Wat zijn de voordelen van dit programma ten opzichte van direct bij 1 van de 2 beginnen?

“Als je data leuk vindt, maar je weet nog niet zeker of consultancy iets voor jou is, dan is dit het moment om echt even rond te neuzen en ondertussen heel veel te leren. En je mag zelf nog een beetje je eigen pad vormen. Je kunt het programma zelf vormgeven, je gaat in gesprek over wat je wilt leren en waar je graag ervaring in wilt opdoen. Daar mag je zelf keuzes in maken.

En daarbij werk je voor twee mooie bedrijven in twee hele leuke teams. Collega’s zijn bereid om je heel veel te leren en weten dat je nog even komt kijken.” 

Je hebt inmiddels gekozen voor een carrière in de consultancy, bij Magnus. Wat doe je nu precies?

“Ik werk nu bij een andere grote retail organisatie, een beetje vergelijkbaar met PVH, om daar het reporting team te ondersteunen in zowel back- als front-end. Ik ben nu heel blij met de inhoudelijke ervaring die ik bij PvH heb opgedaan. Over alle processen binnen een retailbedrijf, fashion, logistiek, etc. Dat komt nu goed van pas!” 

En heb je tenslotte nog tips voor starters?

“Veel netwerken, dat zei ik twee jaar geleden ook al, maar dat werkt echt goed. En in het begin van je carrière proberen veel verschillende ervaringen op te doen en niet direct de diepte ingaan. Daardoor kun je altijd blijven kiezen uit een breed scala aan projecten.”

Neem contact op met Yvonne voor meer informatie over het Young Professional Analytics Programma

13 + 15 =