Data wordt vaak omschreven als het nieuwe goud. Voor veel bedrijven is data een verdienmodel, maar dit gaat de komende jaren sterk veranderen. In twee artikelen voor Marketingfacts gaat onze eigen  Nik van Brink in op de gevolgen die dit gaat hebben voor (online) marketing.

In het eerste deel zoomt hij in op de factoren die het ongebreidelde verzamelen van data afremmen. Momenteel komt er perfect storm op van strengere (privacy) wetgeving, toenemende kosten voor online marketing en een groter bewustzijn van consumenten ten aanzien van privacy.

In deel twee kijkt Nik vooruit naar een toekomst waarin de consument meer controle heeft over zijn of haar data en met wie zij deze deelt, ook wel datasoevereiniteit genoemd.
Het realiseren van datasoevereiniteit kent een aantal cruciale randvoorwaarden en is dus nog geen voldongen feit.

De twee artikelen voor Marketingfacts zijn gebaseerd op onderzoek dat Magnianen Axel Groothuis en Nik van Brink het afgelopen jaar in het kader van  ShoppingTomorrow uitvoerden over de toekomst van de Nederlandse retail. Samen met Wim La Haye en Daniël Klomps van Bluebird Day schreven zij een boek met hun bevindingen.  Wil je meer weten? Shopping 2030: daadkracht gevraagd in een decennium vol verandering is vanaf nu verkrijgbaar bij Bol.com en Bruna.

Neem contact op met Nik van Brink voor vragen over het boek of de Magnus bijdrage aan Shopping Tommorow

7 + 2 =