Afgelopen week vond alweer de tweede sessie van de ShoppingTomorrow groep Innovation for Brands plaats. Ditmaal met als centraal onderwerp ‘computer vision’. Hoe voeren merken veelbelovende innovaties in marketing, klantprocessen en bedrijfsmodellen met succes in?

De middag werd afgetrapt door Jolanda van Puijenbroek, innovatiemanager bij Achmea, daarna vertelde Vincent Romviel, jurist bij Thuiswinkel.org, over de kaders van privacy. Vervolgens gingen we aan de slag met een innovatie-case en gebruikten het Innovatie-doolhof van Gijs van Wulfen als leidraad om mogelijke obstakels vooraf te identificeren en wegnemen.

Innoveren met beeldherkenning bij Achmea

Hoe organiseren ze innovatie bij verzekeraar Achmea? Daar zijn meerdere collega’s dedicated mee bezig. Zo ook Jolanda van Puijenbroek, zij neemt ons mee in de wereld van beeldherkenning om opgelopen schade snel te identificeren.

Op 24 juni 2016 was er in Nederland een enorme hagelbui met hagel zo groot als tennisballen. Vooral voor boeren had dit desastreuze gevolgen. Om de schade te analyseren werd een helikopter ingezet. Deze vloog over de kassen van de boeren om foto’s van de schade te maken. Daarbij was snelheid enorm belangrijk, omdat het gaat om gewassen. Daarom werd onderzocht of dit sneller kon, bijvoorbeeld met het automatisch foto’s maken met behulp van drones die rechtstreeks de schade melden. Dit werd de basis van de innovatie, met als doel: binnen 48 uur een totaaloverzicht krijgen van de schade.

Een mooi voorbeeld van een innovatief traject. Daarin zijn er volgens Jolanda een aantal zaken van belang.

  1. De business waarde. Wat is de business case van de innovatie, wat zijn de randvoorwaarden en behoeften van de klant? Hiermee kun je tegelijk draagvlak genereren bij de stakeholders. 
  2. Een multidisciplinair team, met daarin een goede vertegenwoordiging van IT en business owners, 1 of 2 personen die de knopen doorhakken en een ‘superuser’. En kennis van het bedrijfsproces: Bij Achmea hebben ze mensen in dienst die in de kas hebben gewerkt of de kas echt goed begrijpen. Jolanda en haar team hebben de kassen zelf ook bezocht. Ook is in het hele team is een innovatieve mindset belangrijk, je moet nieuwsgierig zijn en goed met veranderingen kunnen omgaan. Innoveren is investeren zonder garanties. 
  3. Neem security, compliance en privacy eisen mee vanaf de start van het project zodat je er niet op vast kunt lopen. Wat mag er binnen de kaders?
  4. Wees niet bang om het eindresultaat bij te stellen en houd de MVP klein. Het is soms verleidelijk om een innovatie groter te maken. Zo is augmented reality al stappen verder, met beeldherkenning kun je beginnen om de schade te analyseren. Ga steeds terug naar het begin – binnen 48 uur een totaaloverzicht van de schade – en zet alle overige ideeën op de backlog zodat je deze niet kwijtraakt. 
  5. Het opdoen van ervaring met de technologie

Achmea werkt met een agile werkwijze en daarbij werken ze als innovatieteam redelijk onafhankelijk. Dit heeft geresulteerd in een voor 97% betrouwbaar systeem dat werkt op basis van beeldherkenning. Het model is getraind door schade-experts die de schade classificeren. Het algoritme ziet middels beeldherkenning bijvoorbeeld of een kas total loss is of dat er nog steunpilaren onder kunnen worden geplaatst. De kas die nog te redden valt komt op de eerste plaats. Vervolgens wordt er gekeken welke gewassen niet voor lange tijd in de open lucht kunnen staan en welke het duurst zijn. Op deze manier is Achmea in staat om boeren snel bij te staan en de schade te beperken.

De kaders van privacy in het gebruik van computer vision

Het tweede onderwerp van deze sessie is het inzetten van beeldherkenning in een shopping context. Daarbij komt privacy al snel om de hoek kijken. Vincent Romviel, jurist bij Thuiswinkel.org, vertelde over de kaders die AVG stelt aan dergelijke toepassingen in shopping.  

Om maar te beginnen met een reclamezuil op het perron bij de NS. Op die zuil werd met gebruik van gezichtsherkenning onderzocht waar de aandacht van voorbijgangers naar toe ging: Wat werkt wel en wat niet wanneer je reclame maakt? Deze reclamezuil hangt er niet meer, want dit is niet toegestaan volgens de autoriteit persoonsgegevens. Waarom? Er is geen toestemming aan de passanten gevraagd. 

Datzelfde geldt voor wifi-tracking in een winkel of een augmented reality spiegel in een kledingzaak als de Zara. Ook als je data niet opslaat en het alleen verwerkt, dien je expliciet toestemming te vragen.

Heb je altijd toestemming nodig? Heatmaps en infraroodcamera’s vallen in een grijs gebied. Datzelfde geldt voor het opsporen van criminaliteit. In de Jumbo-supermarkten wordt gezichtsherkenning gebruikt om bekende fraudeurs op te pakken en te weren uit de winkel. Vincent maakt duidelijk dat wanneer het om marketing versus privacy gaat, privacy altijd wint. In het voorbeeld van Jumbo verschuift de balans naar de andere kant. Vooral wanneer eerder al andere maatregelen zijn genomen, zoals een beveiliger en camera’s, en dit niet blijkt te werken om fraudeurs tegen te gaan. 

In het laatste deel van de middag gingen we aan de slag met een innovatiedoolhof. Zo kwamen we terug bij een van de takeaways van de sessie: innovatief of niet, successen moet je vieren! En omdat dat nu op afstand is, kreeg elke expert een pak Daelmans stroopwafels opgestuurd. Al met al een mooie interactieve en leerzame middag, we kijken uit naar de volgende sessie!

Meer weten over Brands Direct of ShoppingTomorrow? Neem dan contact op met Axel Groothuis

4 + 1 =