Voor haar financiële boekhouding maakt multimedia uitgeverij New Skool Media al jaren gebruik van het open source ERP systeem Odoo. Aanleiding tot dit project was de overgang van Odoo 7 naar Odoo 10. Als gevolg hiervan dienden de financiële rapportages, met als kopstuk de P&L, te worden herontwikkeld.
Met het in gebruik nemen van Odoo 10 is ook een vernieuwde boekhoudstructuur gepaard gegaan. Een slimme oplossing was daarom vereist om zowel historische data (afkomstig uit Odoo 7) en de nieuwe data (uit Odoo 10) te synchroniseren.
Voor het ontwikkelen van de datamodellen is gebruik gemaakt van Power BI. Voor de P&L wordt dit datamodel vervolgens ingeladen in Excel, waarmee de rapportage is ontwikkeld.

De uitdaging

  • Gebruiksgemak (en snelheid) van rapportages verbeteren
  • Flexibiliteit van Excel behouden, maar de nadelen van de tool wegnemen
  • Faciliteren van een soepele overgang op de nieuwe rapportage
  • Data uit Odoo 7 en Odoo 10 synchroniseren (Historische data weergeven in vernieuwde boekhoudstructuur)
  • Sales informatie vanuit Odoo ophalen in plaats van andere systemen

Bijdrage van Magnus

  • Automatisering van veel handmatige processen
  • Inrichten van een BI landschap
  • Kennisoverdracht om volledig op eigen benen te kunnen staan

Resultaten en voordelen

  • Financiële data model gecentraliseerd op één plek
  • Volledig vernieuwde P&L
  • Verversen rapportages vele malen sneller
  • Financiële rapportages in Power BI, onder andere: Sales en Debiteuren/crediteuren
  • BI-landschap gereed voor ontwikkelen nieuwe rapportages

Technologie

Voor dit project hebben we gewerkt met Odoo 10, Microsoft Power BI, en Microsoft Excel.

“Slim, doordacht en efficiënt. Nieuwe opzet van het datamodel en Reporting in PowerBI voor New Skool Media. Grote stappen vooruit met nieuwe inzichten.” Rogier Groen, Business controller New Skool Media

 

Over New Skool Media

New Skool Media, opgericht in 2014, is een multimediale uitgeverij van consumentenmedia, die haar doelgroep via tijdschriften, websites, evenementen en verwante e-commerceproducten bereikt. De focus ligt hierbij met name op het uitgeven van magazines, waarbij het bedrijf bekende namen als Elsevier Weekblad en Delicious in haar portfolio heeft.