Studie: de staat van digitale disruptie in Europa

Magnus Red heeft, samen met andere leden van nextcontinent, een Europese studie uitgevoerd naar de disruptie van business modellen in het digitale tijdperk.

Deze studie geeft een uniek inkijkje in de belevingswereld van 16 grote Europese bedrijven (waaronder: Volkswagen-Audi, Mediamarkt, Deutsche Bank, EDF, Sanoma, Essent,…), en  20 studenten van verschillende Europese Masters-studies: hoe ziet het bedrijf van de toekomst eruit, als de digitalisering van de maatschappij en de economie compleet is?

De studenten zijn unaniem in het beschrijven van de hun droombedrijf: “Het ultieme bedrijf is een organisatie dat een balans heeft gevonden tussen resultaat-gedrevenheid en het welzijn van individuen en stakeholders. Deze balans  moet helpen een innovatieve omgeving te creeren waar creativiteit en wendbaarheid worden gekoesterd. Een omgeving die werkt aan het wereldwijd verbeteren van duurzaamheid, voor milieu en maatschappij.”

De grote Europese bedrijven, zijn zich intussen zeer bewust van digitale disruptie. Zij werken ook aan allerlei business, management en technologische innovaties. Het is echter niet zo makkelijk om de winnende strategie te vinden als je als organisatie al lang bestaat, met je eigen cultuur, processen en hierarchie. Het is niet zo makkelijk om het ultieme bedrijf te zijn voor jongere generaties!

De leden van nextcontinent doen 6 aanbevelingen om de digitale strategie te versnellen:

  • Ontwerp slimme strategieen, die niet alleen op technologie gebaseerd zijn
  • Maak van een merk een ervaring, door gestroomlijnde en kwalitatieve ervaringen aan consumenten te bieden, in plaast van een ‘product-push’ naar de markt
  • Wees onderdeel van een bloeien innovatief ecosysteem, zie hun toegevoegde waarde als een platform
  • Stap grootschalig over op agile en verander je operationele modellen radicaal
  • Betrek mensen massaal in de transitie, maak gebruik van de collectieve intelligentie en bevrijd organisaties
  • Wees klaar voor de concurrentie in de data-gedreven economie

Download hier de volledige studie.