Als retailer future proof met flexibele omnichannel integratie oplossing

Loop door een willekeurige winkelstraat in een gemiddeld dorp en het kan u niet ontgaan. Het winkelgedrag van consumenten verandert snel van ‘bricks naar clicks’. Met lege winkelpanden en volop uitverkoop tot gevolg. De concurrentie voor traditionele retailers neemt op alle vlakken toe. Denk aan leveranciers die direct verkopen, grote internet-only bedrijven als ebay en Zalando en buitenlandse leveranciers als Alibaba.

Consumenten besteden minder, hebben minder tijd en worden steeds veeleisender. Ze zijn gevoelig voor merkbeleving, willen de beste prijs, en hun producten snel in huis hebben. E-commerce lijkt het toverwoord. In 2020 verwacht de Nederlandse consument dan ook meer dan 50% van zijn aankopen online te doen.

e-commerce meer dan een webshop

Toch is e-commerce nog voor veel retailers een groeimarkt. Het hebben van een webshop is slechts het topje van de ijsberg. Om echt mee te kunnen blijven doen zijn een snelle levering, goed voorraadbeheer en integratie tussen de fysieke winkel en de web shop van groot belang.

Omnichannel Integration Layer

Om deze complexe supply chain en back office activiteiten te stroomlijnen ontwikkelde Magnus de Omnichannel Integration Layer (OIL). Met deze flexibele software integratie laag kunnen snel nieuwe e-commerce processen worden opgezet. Denk aan ordermanagement, het optimaliseren van de klantenservice en ondersteuning voor productverrijking, verkopen en retouren. Ook het verkopen en leveren vanuit verschillende voorraadlocaties en het toevoegen van extra verkoopkanalen en externe partners behoort tot de mogelijkheden.

In dit filmpje vertelt Nander Stam, managing consultant bij Magnus, hoe de Omnichannel Integration Layer (OIL) retailers ondersteunt bij hun omnichannel strategie.