Een carrière in de consultancy? Interview met Hans Hoogsteen en Shafiek Ramdin

Hans Hoogsteen en Shafiek Ramdin gaven onlangs een interview aan de Carrière Spiegel, het magazine van het Delftsch Studenten Corps over een carrière als Young Professional bij Magnus. Leuk om te lezen als je je aan het oriënteren bent op de arbeidsmarkt. Heb jij je studie aan de universiteit (bijna) afgerond en ben je analytisch en communicatief vaardig? Dan is het Magnus Young Professional Programma misschien ook wel iets voor jou.

Interview met Hans Hoogsteen en Shafiek Ramdin in Carrière Spiegel

Magnus is een innovatief bureau voor IT en organisatieadvies. De 150 consultants werken voor toonaangevende opdrachtgevers; van advies tot realisatie. Elk met een eigen expertise en focus. Samen vertalen ze een vernieuwende strategie naar de operatie: processen, organisatie, technologie én mensen. In dit interview spreken we met Hans Hoogsteen, oprichter en partner van Magnus, en met Shafiek Ramdin. Hij werkt sinds 2 jaar bij Magnus als consultant.

Hans Hoogsteen is in 1979 begonnen aan zijn studie Werktuigbouwkunde in Delft. Hij startte zijn loopbaan bij Arthur Andersen (nu Accenture), en was een van de oprichters van Magnus in 1990. Daarna startte hij een aantal nieuwe activiteiten, onder meer de Gooische Auto Mediair. Sinds 2006 is Hans weer actief als partner bij Magnus Blue, waar hij zich vooral bezig houdt met recruitment, een aantal klanten en business development.

Hans Hoogsteen

Hans, kun je wat meer vertellen over het ontstaan van Magnus?

Na mijn studie ben ik in 1987 aan de slag gegaan bij Arthur Andersen. Vanuit hier zijn we met een groepje van tien man afgesplitst en zo is Magnus ontstaan in 1990.
Na een flitsende start in de jaren ‘90 heeft Magnus erg veel last gehad van de financiële crisis. Toen ik na vier jaar afwezigheid in 2006 weer aan boord kwam, moesten we als het ware opnieuw beginnen om Magnus weer zo groot te maken. Maar dat is gelukt, vanaf 2011 hebben we een enorme groei doorgemaakt en veel nieuwe jonge mensen aan ons team toegevoegd. Sindsdien zijn wij enorm gegroeid als bedrijf en dat is te zien. Naast onze groei in jongere werknemers, halen we ook grote, leuke en uitdagende opdrachten binnen. We zijn nu bijvoorbeeld bezig met een project voor Douwe Egberts waar we ons focussen op het creëren en verbeteren van hun omnichannel omgeving. Als je het goed doet als bedrijf, zijn er ook veel mogelijkheden voor je werknemers, zolang het maar in het plaatje van ons bedrijf past. We zijn hier vrij en geven onze medewerkers de mogelijkheid hun ideeën te realiseren. Daar proberen we iedereen ook zo veel mogelijk in te inspireren.

De bedrijfsstructuur van Magnus heeft, zoals eerder gezegd, verschillende onderdelen met elk zijn eigen kleur:
Magnus Red is de klassieke consultancy tak van Magnus en houdt zich voornamelijk bezig met het uitvoeren van complexe en omvangrijke advies- en verandertrajecten.
Magnus Blue brengt business en IT samen in uitdagende projecten. We implementeren moderne agile bedrijfsapplicaties en helpen zo onze klanten met hun digitale transformatie.
Magnus Green ontwikkelt (en adviseert over) toekomstbestendige en agile (mobile) bedrijfsapplicaties voor klanten. Daarbij pionieren we met nieuwe technologieën.
Magnus Orange is gericht op het hosten en beheren van IT systemen. Daarbij biedt Magnus 24/7 ondersteuning aan hun klanten.
Magnus Black biedt een specifieke softwareoplossing voor retailers, de omnichannel integration layer (OIL). Deze omvangrijke oplossing behandelt zowel online als Brick & Mortar retail in eenzelfde systeem. Onder andere Hunkemöller, Intersport en Omoda maken gebruik van deze oplossing. Kijk op oil.magnus.nl voor meer informatie.

Wat zoekt u in een werknemer en wat bieden jullie aan jullie werknemers?

We zoeken vooral mensen met een sterk analytisch vermogen. Zie maar hoe veel ingenieurs hier aan het werk zijn. Daarnaast zijn communicatieve vaardigheden van groot belang in onze bedrijfstak. In de consultancy maak je dingen voor opdrachtgevers. Zij vinden het interessant om te weten dat je iets gaafs aan het maken bent en dit ook communiceert. Het is belangrijk een band op te bouwen met de klant en deze te voeden met goede resultaten en jouw kennis. Daarnaast zoeken we ook een bepaalde assertiviteit.

Magnus zorgt voor een omgeving waarin de werknemer zich maximaal kan ontplooien, dus we vragen onze mensen om deze mogelijkheden dan ook te benutten. Je krijgt veel vrijheid om je eigen ideeën uit te werken bij de verschillende ‘kleuren’, maar je bent ook vrij om hier buiten projecten te initiëren, of zelfs een hele nieuwe bedrijfstak op te zetten. Zo is Magnus Black bijvoorbeeld ontstaan. In ons bedrijf heb je ook niet per se een vaste werkplek, je bent vrij in waar je gaat zitten. Je zit vaak wel met je eigen ‘kleur’ bij elkaar, maar tijdens de lunch of het praatje bij de koffiebar loopt alles door elkaar en praat je met iedereen, lekker informeel. Zo weet je ook waar anderen mee bezig zijn, misschien zit er wel iets bij wat jouw interesse heeft.

Dus mensen hebben de mogelijkheid ook zelf ideeën te realiseren, is er dan ook een kans dat deze vertrekken?

Ja, dat kan natuurlijk, sommige mensen zoeken nou eenmaal een andere uitdaging. Maar deze ambitieuze mensen willen we juist hebben en proberen we te behouden door ze de kans te bieden deze ideeën binnen het bedrijf te realiseren. Zolang het maar in het plaatje past. Uit Magnus zijn wel 10 of 15 bedrijven ontstaan. Ik heb dit zelf ook gedaan toen ik wegging bij Anderson Consulting om Magnus op te richten. Voor de echte hoogvliegers, met veel ambitie en ondernemerschap, is er uiteindelijk ook de optie om partner te worden. Ik denk dat dit ook ons uniek maakt als bedrijf, we stimuleren onze werknemers en vragen ze de kansen te pakken die wij ze bieden.

Wat is uw tip voor de student van vandaag?

We zijn misschien wat kleiner, maar leveren eigenlijk dezelfde kwaliteit als een groot bedrijf als Deloitte. Het enige verschil is dat er bij ons een wat andere sfeer hangt, omdat er zoveel mogelijkheden zijn om jezelf te ontplooien. Je krijgt meer verantwoordelijkheid, wat heel spannend kan zijn, maar ook een echte uitdaging. De drive die gevraagd wordt om hard te werken is hetzelfde. Mijn tip is alleen dat je breder moet kijken dan je eerste keuzes. Zoek waar jij je als persoon fijn voelt en het beste kan presteren.

Interview met Shafiek Ramdin

Shafiek Ramdin rondde zijn studie Lucht- en Ruimtevaarttechniek in Delft cum laude af en is daarnaast zeer actief geweest bij Laga tijdens zijn studententijd. Na zijn studie werkte Shafiek kort bij een onderzoekscentrum, maar hij mistte de actie. Daarom werkt hij sinds twee jaar bij Magnus in het Young Professional Program.

spiegel-carriere-magnus

Hoe heb je de consultancy wereld ervaren als iemand die een echte ‘engineering’ studie heeft gedaan?

Als echte ingenieur is de consultancy wereld in het begin wat overweldigend. Als TU student denk je al snel ‘dat los ik wel even op’, maar in deze wereld heb je niet de tijd om de perfecte berekende oplossing uit te tekenen. Op de tweede dag zat ik al bij de klant, meteen als verantwoordelijke voor de overgang van het oude naar het nieuwe systeemomgevingen. Dus je leert snel zwemmen in het diepe. Dat was heftig, maar zo heb ik wel heel snel geleerd hoe ik het beste met de klant om kon gaan.

Miste je de techniek niet?

In het begin wel, maar dat veranderde al snel door het vertrouwen wat ik hier kreeg in de opdrachten die mij aangewezen werden. De consultancy wereld is een hele andere, snelle wereld waarin je in drie maanden iets moet opleveren. Het moet zo efficiënt mogelijk, waarbij je alle belanghebbenden en betrokkenen tevreden moet houden. Hier en daar probeer je met de kleine stukjes informatie die je verzamelt tot de passende oplossing te komen. Het juiste verhaal achter het probleem vinden is bij dit ‘puzzelen’ cruciaal. De vaardigheid om analytisch na te denken, wat je leert op de TU, is van groot belang. De manier waarop je complexe problemen aanpakt in de consultancy lijkt veel op de manier waarop dit in technische studies gebeurt. Daarnaast verzamel je een enorme hoeveelheid aan kennis. Je bent aan het eind van een opdracht ergens expert in geworden, om vervolgens weer ‘from scratch’ te beginnen bij een nieuwe opdracht. Dat is ook wel het mooie aan consultancy.

Hoe zie je je toekomst voor je? Blijf je in de consultancy of wil je weer de techniek kant op en weer gaan rekenen?

Ik ben eigenlijk altijd gedreven vanuit het feit dat als ik iets niet kan, ik dat wil leren. Ik geloof dat je alles kunt leren, zolang je maar de motivatie hebt. Om deze reden heb ik ook mijn master in aerodynamica gekozen en ben ik vervolgens de uitdaging aangegaan om in de consultancy te gaan. En wat we bij Magnus allemaal doen, is nog al wat, dus ik ben nog lang niet klaar met leren.

Wat heeft Magnus naast het werk te bieden?

Veel. En als het er niet is, moet je het initiatief nemen om het te creëren! Momenteel hebben we jaarlijks al een wintersport, kerstdiners, teamuitjes, ‘young’ borrels, sportdagen, etc etc. Zelf heb ik een voetbalteam opgericht waarmee we elke dinsdagavond wedstrijden spelen en de derde helft winnen. Maar er is ook een band, we doen mee met marathons, gebruiken de betere beamers om filmavonden te houden. Kortweg, genoeg naast het werk!

Wat is jouw tip voor de Delftse student op het gebied van consultancy?

Ik zou vooral overal kijken en goed de tijd nemen om te solliciteren. Kijk verder dan de sollicitatie kamer waar je een gesprekje hebt, en probeer de werksfeer te proeven, want deze is heel belangrijk. Het is fijn als je dat van te voren even kan testen. Je eerste keuze hoeft niet meteen de beste keuze te zijn. Gebruik ook je ‘netwerk’, want mond-op-mond reclame is toch nog het effectiefst. Als je al direct bij je eerste gesprek een verwijzing kunt geven, bijvoorbeeld dat je Magnus hebt gevonden dankzij deze Spiegel, dan heb je al meteen een goede binnenkomer 😉

Meer weten over  werken bij Magnus? Check www.werkenbijmagnus.nl of neem contact op met Hans Hoogsteen via 088 696 6000.