De Ecommerce Foundation presenteert de nieuwste facts & figures over e-commerce in fashion

Vandaag lanceert de Ecommerce Foundation het Ecommerce Benchmark & Fashion Report 2015. In dit rapport staan de belangrijkste conclusies van het onderzoek dat onder zo’n 250 retailers uit zeven landen is uitgevoerd naar de 21 belangrijkste KPI’s in e-commerce. Als partner van de Ecommerce Foundation Benchmark delen we graag de belangrijkste conclusies.

Laagste bounce rate en meeste herhaalaankopen bij bodyfashion-spelers

Binnen de modebranche presteren bodyfashion-retailers het beste van alle subbranches. Zo hebben zij zowel de laagste bounce rate (30,4%) als de laagste bezorg- en retourneerkosten (€ 4,18 en € 4,86). Daarnaast heeft bodyfashion het hoogste percentage van terugkerende kopers, meer dan de helft van de klanten (53,7%) komt terug voor ten minste een tweede aankoop. Ter vergelijking, in de herenmode is dit percentage 30%.

Mannen weten wat ze willen

Een ander belangrijk resultaat is dat herenmode de slechtst scorende subbranche is bij een aantal kritieke prestatie-indicatoren (KPI’s). “Ons onderzoek laat zien dat mannen op een gerichte manier online winkelen. Ze klikken niet door veel pagina’s heen voordat ze hun kleren kopen omdat weten wat ze willen,” aldus Eveline Poerink, projectmanager bij the Ecommerce Foundation. “Dit gedrag heeft als voordeel dat er veel minder retouren in herenmode zijn dan in enige andere subbranche binnen mode.”

De “unhappy flow” verdient meer aandacht

In veel andere sectoren is het percentage retouren een stuk hoger. En hoe groter het bedrijf, hoe meer retouren. Dat is een grote kostenpost waar zeker winst te behalen is.

“Het retourproces of de zogenaamde ‘unhappy flow’ krijgt vaak niet voldoende aandacht bij het ontwerpen van e-commerce activiteiten. Het denken in een ‘penny wise pound foolish’ manier als het gaat om het afhandelen van retouren zal zowel consumenten als retailers frustreren en de algemene resultaten meestal negatief beïnvloeden. Oplossingen zijn niet ver weg, maar vereisen de aandacht die ze verdienen,” aldus Axel Groothuis, partner Magnus Red.

Deense moderetailers gaan aan kop, Italië blijft achter

Het onderzoek Ecommerce Benchmark & Fashion toont eveneens aan dat Deense moderetailers het beste scoren op de meeste KPI’s. Zo wordt hier slechts 25,5% van de winkelwagentjes achtergelaten. Dit is minder dan de helft van het land met het hoogste percentage: het Verenigd Koninkrijk scoort hier 57%.

Wat interessant genoeg ook uit het onderzoek blijkt is dat Italië, het land dat bekend staat om zijn modemerken, niet goed presteert in vergelijking met andere landen. Zo zijn de gemiddelde bezorgkosten (€ 8,22) en gemiddelde retourneerkosten (€ 10,31) per pakket ver boven de gemiddelden in deze categorieën vergeleken met andere landen. Dit kan worden verklaard door het feit dat Italië nog steeds een opkomende e-commercemarkt is. Dit brengt met zich mee dat online retailers nog steeds de e-commercemogelijkheden aan het ontdekken zijn. Het goed scorende Denemarken heeft bijvoorbeeld al een volwassen markt.

Grotere bedrijven scoren beter

Uit het onderzoek komt ook naar voren dat grote bedrijven, met meer dan 1000 fulltime medewerkers, het beste scoren op veel belangrijke gebieden. Hun bounce rate van 29,3% is bijvoorbeeld een stuk lager dan dat van retailers met minder dan tien werknemers (41,9%). Dit is een belangrijke indicator voor het succes van een webshop. “Je staat versteld van het aantal retailers dat investeert in het aantrekken van traffic naar hun site maar vervolgens geen investering doen in hun landingspagina’s,” zegt Martin Newman, CEO van Practicology, een consultancybureau op het gebied van multichannel en e-commerce, en tevens partner van de Ecommerce Benchmark in het Verenigd Koninkrijk. “Een hoge bounce rate is een symptoom van een verbroken relatie tussen uw activiteiten om klanten aan te trekken en de inhoud en het gebruiksgemak van uw landingspagina’s. Idealiter moet u deze twee aspecten altijd samen zien.’’

Daarbij zijn grote bedrijven in staat om in 98,6% van de gevallen een complete bestelling uit te sturen. Dit is geen grote verrassing aangezien zij gemakkelijker een grote voorraad kunnen aanhouden, en dus vaker alle gewenste items kunnen verzamelen.

Omnichannel versus pure players

Tussen omnichannel bedrijven en pure players blijkt over het algemeen niet veel verschil te zitten. Ze presteren allebei beter in andere KPI’s, maar de verschillen zijn klein. Een uitzondering hierop vormen de totale kosten voor productcontent; pure players besteden bijna twee keer zoveel als omnichannel bedrijven als het gaat om kosten die worden gemaakt om producten online te verkopen (6,5% tegenover 3,6%).

Op dit gebied is ook de Net Promoter Score interessant. Deze KPI geeft een indicatie van hoezeer een klant een winkel wil aanraden onder vrienden en familie, waarbij een schaal van -80 tot 80 van toepassing is. Uit het onderzoek blijkt dat klanten eerder omnichannel bedrijven aanraden (29) dan pure players (18).

Het rapport downloaden

Voor meer informatie over de 21 KPIs in de modebranche kun je het rapport downloaden. Hier kun je ook direct een gratis benchmark uitvoeren. Heb je behoefte aan meer inzicht in je prestaties ten opzichte van concurrenten in de fashion industrie? Dan bieden Magnus Red en de Ecommerce Foundation de mogelijkheid om deel te nemen aan de Custom Ecommerce Benchmark.

Hoe werkt de Custom Ecommerce Benchmark?

De Custom Benchmark is een hele uitgebreide benchmark waarbij jouw e-commerce operatie op basis van 250 KPI’s tegen het licht wordt gehouden. Bovendien wordt voor de meest steekhoudende KPI’s een vergelijking gemaakt met andere bedrijven van jouw omvang en in jouw specifieke ‘sub’sector. Zo ontvang je een vergelijking die geheel afgestemd is op jouw specifieke situatie.

Bij deze Custom Benchmark word je begeleid door een van onze e-commerce consultants en presenteren wij het eindresultaat en een advies op maat bij jullie op kantoor.

Neem voor vragen over e-commerce of de custom benchmark contact op met Axel Groothuis, bereikbaar via 088 696 6000.

Links