Magnus voorzitter ShoppingTomorrow expertgroep Omnichannel Architectuur

Magnus is sinds de start betrokken bij het  onderzoeks- en actieprogramma ShoppingTomorrow. Dit jaar zijn we wederom voorzitter van expertgroep Omnichannel Architectuur. Experts van onder meer Coolcat, Rituals, WE Fasion, Shoeby, HEMA en Hogeschool Utrecht zullen aan de slag gaan met een nieuwe onderzoeksvraag.

Wat is de (concept) onderzoeksvraag?

Vorig jaar is gestart met een tiental uitdagende omnichannel customer journeys. Op basis daarvan heeft de expertgroep Omnichannel Architectuur invulling gegeven aan de functionele componenten die onderdeel uitmaken van een complete omnichannel architectuur. Er is aandacht besteed aan de ontwerpprincipes en er is een generieke conceptarchitectuur ontworpen. Centraal in die architectuur staat de omnichannel integratielaag, waarvan de belangrijkste functies zijn beschreven. Met deze functionele componenten en concept-architectuur als uitgangspunt, wordt dit jaar verdieping gezocht in de vertaling naar technologie en implementatie. Hierbij valt te denken aan thema’s als:

  • Integratie: Hoe realiseer ik dit? Wat is de rol van een Enterprise Service Bus? Waar moet ik op letten bij de keuze en implementatie van zo’n oplossing? Welke eisen stelt het aan omliggende systemen?
  • Data: Kan ik echt werken met een single source database of blijft het repliceren? Wanneer het een en wanneer het ander? Wat zijn de do’s en don’ts? En hoe migreer ik?
  • Innovatie: Wat zijn de state-of-the-art technologie-toepassingen en hoe integreer ik die in een bestaand omnichannel landschap?
  • Business IT alignment: Welke voorwaarden moet ik creëren voor een succesvolle implementatie? Wanneer ga ik agile implementeren en wanneer niet?
  • ….

Samenwerken aan Omnichannel Architectuur

De onderzoeksvraag en thema’s worden de komende tijd nader scherp gesteld samen met de experts. De expertgroep zal ongeveer vijf keer samenkomen en werken toe naar een waardevol advies.