MagTalks, Prinsjesdag 2015, een energieke en inspirerende middag!

Chess-Andre-GerwinOp Prinsjesdag stond ons pand in Naarden geheel in het teken van inspiratie en nieuwe inzichten tijdens de MagTalks. Het begon beneden in de hal al met de MagTalks Chess Challenge, waarbij op een enorm groot schaakbord een zet uit de partij Levitsky – Marshall (1912) werd nagespeeld. Geconcentreerd stonden de deelnemers onder leiding van Gerwin de Groot bij het bord na te denken over de perfecte volgende zet. Vervolgens werden de gasten onthaald met heerlijke verse koffie van onze barista.

koffie-stappenplanOm half twee trapte Peter-Jan Simons de middag af met zijn MagTalk over intrinsieke motivatie, onze missie en het thema van deze middag: Sharing the Joy. Daar kon dagvoorzitter Tom van ’t Hek direct over meepraten, de sfeer zat er meteen goed in. Een mooi moment voor Michiel Arnoldus om met zijn passie voor goede koffie en verse bonen het publiek aan te zetten tot een heuse koffierevolutie. Compleet met stappenplan om voortaan ook op het werk goede koffie te drinken.

Na de opening konden deelnemers kiezen voor een aantal parallelsessies. Met als thema’s nieuwe business modellen, retail en the human factor kwam een breed spectrum aan onderwerpen voorbij. Bij “the human factor” vertelde Nander Stam hoe je rust kunt creëren in een project door inzet van de juiste projectmethodiek en gaf Mark Mozer ons inzicht in het reticulair activatie systeem (RAS) en hoe je hier beter gebruik van kunt maken door focus te hebben.

In “nieuwe business modellen” leerde Hans Hoogsteen het publiek hoe je als bedrijf innovatief kunt blijven en beantwoordde Jacques Adriaansen van Every Angle de vraag of IT-afdelingen de business de das gaan omdoen. Bij “retail” nam Axel Groothuis het publiek mee in de e-commerce ontwikkelingen in China waar hij onlangs met Shopping Tomorrow is geweest. Vervolgens ging Bernard van der Vloed in op de grote hoeveelheid ongerichte reclame die we tegenwoordig ontvangen, terwijl CRM-systemen en technologie enorme mogelijkheden bieden. Met als uitstekend voorbeeld het digitale kassabonplatform Tomirrow dat al enige maanden bij Kijkshop draait.

magtalks-haussmannNa de break zat het publiek klaar voor de presentatie over The Haussmann, het luxe warenhuis dat in 2016 aan het Rokin geopend wordt. Aart van den Brink, projectmanager bij The Haussmann schetste de nieuwe winkelbeleving voor de happy few en ging in op de IT uitdagingen die dit vernieuwende concept met zich meebrengt.

Daarna was het tijd voor nog een blok parallelsessies, ditmaal met “media” op het centrale podium. Rob Koghee van New Skool Media illustreerde hoe hij het afgelopen jaar van uitgever voor twee kleine bladen is uitgegroeid tot een naam van formaat door de overname van 19 special interest titels van Sanoma. Met de lancering van de “Nick & Simon” begin deze maand heeft New Skool momenteel 23 consumententitels op zijn naam staan. Ook collega Sanoma presenteerde haar verhaal, maar dan met een geheel andere insteek. Saskia van Hoppe schetste hoe ze de afgelopen anderhalf jaar voor change heeft gezorgd op de finance afdeling door het outsourcen van IT processen. Waar loop je tegenaan en wat brengt zo’n traject met zich mee?

The human factor was doorspekt van het motto: Doen! Niels Doeleman van bQuind maakte zijn publiek alert op het negeren van de beren op de weg. Dit heeft hem letterlijk naar grote hoogte gebracht door het beklimmen van de Kilimanjaro voor War Child. Een enorme beproeving, maar een geweldige ervaring. Josien Vergroesen van SAP borduurde op hetzelfde thema voort; door uit je comfort zone te stappen en lastige situaties niet uit de weg te gaan, kun je juist succesvol zijn.

In de zaal bij ‘nieuwe business modellen’ ging Arjen Krom, die via self publishing zijn boek ‘Jongetje’ heeft uitgegeven in op de impact van creative disruption. Willem Hulshof deelde zijn visie over de risico’s die grote bedrijven lopen. Hoe voorkomen we dat we dezelfde fout begaan als in de bankencrisis?

Voldoende stof tot nadenken en veel nieuwe inzichten, hoorden we in de wandelgangen.

magtalks-wouterAls laatste MagTalk stond Wouter Visser met het Hackathon Evangelie op het podium. Bedrijven moeten blijven innoveren om niet achterop te raken en een hackathon is een energieke manier om hiermee aan de slag te gaan en snel resultaat te behalen. Een mooie energizer om vol inspiratie met elkaar na te praten onder het genot van een drankje en heerlijke Italiaanse hammen.

Kort samengevat kijken we terug op een hele geslaagde middag die door dagvoorzitter Tom van ‘t Hek in goede banen werd geleid. Tom stelde de juiste vragen, zorgde voor interactie met het publiek en vatte de middag samen met een aantal treffende anekdotes. Dit gecombineerd met de afwisselende korte presentaties, los van proposities en technologie, maar juist alles daaromheen, werd door het publiek erg gewaardeerd. De feedback van de deelnemers was dan ook heel positief, aanleiding genoeg om al heel stilletjes na te denken over een volgende editie van dit evenement. Met nog meer inspiratie en sharing the joy. En het overzichtelijke is dat de datum al vaststaat: Prinsjesdag, dinsdag 20 september 2016.