Verslag van de nextcontinent challenge – Design the Ultimate Company

De afgelopen maanden daagden Magnus Red en haar collega-consultants van nextcontinent studenten en consultants uit om het ultieme bedrijf te ontwerpen. Hoe ziet de perfecte werkplek en werkgever eruit? De vraag: Ontwikkel een nieuw concept op het gebied van leiderschap, digitale organisatie en samenwerking.

Magnus-student-challenge-paris-nextcontinnent-2016

Ook intern binnen Magnus is er enthousiast gereageerd op deze oproep. Er zijn meerdere ideeën ingeleverd, maar uiteindelijk winnen Henk-Jan van Henten en Thomas Swennenhuis van Magnus Green. Hun idee: de ideale tool “to smarten up offices”. Aangezien het team echter uit drie mensen moet bestaan, wordt er snel gekozen om de nummers 1 en 2 samen te voegen en mogen ook Line van Kesteren en Sanne Reus mee naar de Innovation Days in Parijs om daar te participeren in de student/junior Challenge.

Dag 1: Vliegensvlug beABLE app pitchen in Parijs

De eerste dag van de Challenge begint met een zeer gehaaste vlucht. In het vliegtuig, de taxi en de hotelkamer wordt nog snel de laatste hand gelegd aan de pitch van de eerste dag. Uiteindelijk zijn de ideeën van de twee teams namelijk samengevoegd en is er gekozen voor beABLE. De app waarmee medewerkers via smart tools niet alleen efficiënter kunnen gaan werken, maar ook healthier. Het wordt het systeem waarmee we ABLE zijn om onze work-life balans te optimaliseren.

Om 14.00 uur start het programma. De deelnemers worden geïntroduceerd. Er zijn totaal 20 mensen in de student/junior league vanuit zeven landen, met in totaal 11 nationaliteiten. Een zeer internationale en ambitieuze groep dus. Na deze introductie starten de elevator pitches waarbij de zeer uiteenlopende, maar zeker interessante voorstellen gepresenteerd worden. Denk aan 3D printing companies, nieuwe modellen voor leiderschap binnen bedrijven, competentie gerichte taaktoekenning en natuurlijk beABLE.

Manifesto over het ultieme bedrijf

Na de eerste ronde blijkt er geen winnaar te zijn. De deelnemers worden bij elkaar gevoegd en uitgedaagd om eerst gezamenlijk een Manifesto op te stellen over het ultieme bedrijf. Na het vertrek van de organisatie worden de post-its dan ook snel uit de kast getrokken en schrijft iedereen een aantal woorden op. Dit leidt tot termen als: Balance, Innovative, Efficient, Sustainable, Rapid Change and Well-Being. Gooi dit samen in een mooie zin en een Manifesto is geboren.

Na deze opdracht blijken er nog meer verrassingen te zijn. De groepen worden namelijk gesplitst en heringedeeld om vanuit daar een nieuw concept te ontwikkelen rondom het thema van de Challenge: the ultimate future company. Opnieuw beginnen dus, maar nu in een andere groep bestaande uit mensen vanuit heel Europa. De rest van de dag en avond wordt besteed aan het schrijven van veel meer post-its, opstellen van personas en schetsen van ideeën, totdat aan het einde van de dag een abstract concept ontwikkeld is.

Dag 2: Uitwerken, prototypen en met passie presenteren

De tweede dag staat volledig in het teken van het uitwerken en prototypen van de drie ontstane concepten. In het auditorium van het Eurogroup Consulting France kantoor sluiten de drie groepen zich op om te werken aan apps, posters, platformen en de perfecte pitches. Begin van de middag zijn we er dan ook helemaal klaar voor en worden de drie uiteindelijke ideeën gepresenteerd aan een internationale jury bestaande uit nextcontinent partners. De drie ideeën zijn:

  • S2B: Skills to business. Platform to connect companies to companies and match requests and offers based on skills, rankings and transparency. To kick-start the platform, the focus will be on the energy sector for project in Africa.
  • IDreamocration. Platform for boosting ideas within a Company. Where every employee can succeed as an entrepreneur while working in the same Organization.
  • BOB: Be our own Boss. BOB is a tool facilitating a new organizational structure by eliminating middle management, by directly connecting employees to each other and projects, and by empowering employees to work flexible choosing their own projects.

Hoewel alle ideeën met veel passie gepresenteerd worden, kan er natuurlijk maar één de winnaar zijn. Hier moeten we echter nog even op wachten, want deze wordt pas ’s avonds bekend gemaakt tijdens het jaarlijkse bedrijfsevent van EuroGroup France. In de Sailing Club van Paris komen niet alleen de junior groepen, maar ook alle andere deelnemers van de Innovation Days en EuroGroup France medewerkers samen. In totaal een indrukwekkende groep van bijna 400 mensen.

And the winner is…

Na een iets te lange Franse introductie is het dan zover, de studenten mogen eindelijk het podium op en de winnaar wordt bekend gemaakt. Het wordt BOB! Na het in ontvangst nemen van een groots applaus, moet dit natuurlijk gevierd worden. Gelukkig blijkt Michael Jackson herrezen te zijn in de vorm van het entertainment voor de avond en kan er een dansje gewaagd worden. De perfecte afsluiting.

De dagen hierna kunnen de deelnemers gelukkig een beetje bijkomen en genieten van Parijs. Al met al was het een zeer leerzame, leuke en hele internationale ervaring. We kunnen het iedereen aanraden, volgend jaar zeker meedoen!