Sanoma: sterkere merkbinding door loyaliteitsprogramma

Mediabedrijf Sanoma merkt dat merkbinding belangrijker wordt, maar steeds moeilijker te realiseren is. Uit marktonderzoek blijkt dat consumenten in het algemeen (en klanten van Sanoma in het bijzonder) positief zijn over loyaliteitsprogramma’s en veelvuldig deelnemen. Sanoma wil door middel van een online loyaliteitsprogramma VoordeelSparen.nl trouwe lezers belonen en tegelijkertijd het eigen resultaat verhogen. Door lezers te bewegen meer en vaker tijdschriften te kopen en langer abonnee te blijven.

Om hiertoe te komen wachtte een complex traject waarbij de nodige afstemming tussen Sanoma en toeleverende partijen noodzakelijk was, om deelnemers aan het loyaliteitsprogramma de optimale gebruikservaring te bieden. Magnus Red voerde binnen dit traject, in intensieve samenwerking met een project manager van Sanoma, het project management over het conceptueel en functioneel ontwerp, de bouw en invoering van het loyaliteitsprogramma VoordeelSparen.nl.

Resultaat voor Sanoma

  • Bovengemiddeld succes van lancering: binnen een maand na start heeft Sanoma 40% van het beoogde aantal deelnemers mogen verwelkomen (doelstelling is 30% van de abonnees binnen een jaar als deelnemer te mogen begroeten)
  • Verwachte effecten van loyaliteitsprogramma:
    • Verlenging van gemiddelde abonneeduur
    • Verlaging van gemiddelde churn per titel
    • Verhoging conversie van aflopende naar tot wederopzegging abonnementen
    • Verhoging van aankoopfrequentie van tijdschriften in losse verkoop
    • Verrijking van database (extra informatie huidige abonnees én kennisopbouw over losse kopers)
  • Oplevering van loyaliteitsplatform binnen geplande tijd en budget

Bijdrage van Magnus Red

  • Project management: zorgdragen voor grip op tijd, budget en kwaliteit van resultaten
  • Begeleiding conceptueel ontwerp: de juiste vragen stellen / prikkelen om tot een sterk concept te komen
  • Begeleiding functioneel ontwerp en bouw:  kritische aanjager van een duidelijk ontwerp en gestage voortgang van bouw
  • Begeleiding invoering website (o.a. systeemintegratie en testcoördinatie): inbreng vernuft en precisie om kwaliteit te waarborgen
  • Doorzettingsvermogen, begrip en juiste timing voor een tijdig en succesvol resultaat

Neem contact op met Arjen Krom voor meer informatie.