De RetailFabriek

Waar innovaties voor de (r)etailsector werkelijkheid worden

Na vijftien jaar samenwerken in retail en e-commerce starten zusterbedrijven Eurogroup Consulting en Magnus de RetailFabriek. Partners Axel Groothuis en André Damsteegt pionierden voor Hunkemöller, V&D en WE Fashion met de eerste webshops – en alles wat daarbij komt kijken aan strategische keuzes en veranderingen in operatie en IT. Vandaag werken ze nog steeds samen aan vernieuwende projecten voor zowel online spelers, retailers als fabrikanten. Met zoveel ervaring op zak starten ze de RetailFabriek: een samenwerkingsverband waarin retail innovaties werkelijkheid worden.

Wat is de RetailFabriek?

Axel: ‘We zien een hoop gebeuren in de retail, maar er zijn nog geen vastomlijnde oplossingen voor de toekomst. De veranderingen gaan zo snel, dat je niet meer kunt wachten op tested-and-tried systemen. Er zit niets anders op dan proefondervindelijk, stapsgewijs aan flexibele toepassingen te werken. Wij willen daarin investeren in de vorm van innovatieve pilotprojecten voor en met onze relaties.’
André: ‘En natuurlijk hebben we al mooie oplossingen gemaakt met onze relaties, die we willen tonen aan heel retailend Nederland. En met hen verder ontwikkelen.’

Kun je een voorbeeld noemen?

André: ‘Voor een grote mode-retailer ontwikkelden we een unieke oplossing om het echte omnichannel spel te spelen via 100+ winkelfilialen, de webshop en derden zoals Wehkamp en Amazon. Wij realiseerden een slimme oplossing om optimaal om te gaan met omnichannel processen. Van online aankopen, bijvoorbeeld, komen relatief veel artikelen retour en die wil je zo snel mogelijk naar de best verkoopbare plaats krijgen. Via deze omnichannel “integratielaag” worden voorraadniveaus en pricing via elk kanaal inzichtelijk.’
Axel: ‘Ik vind de Digitale Kassabon een mooi voorbeeld: een app waarmee consumenten geen bonnetjes en loyalty cards meer hoeven te bewaren, maar alles online terugvinden. Maar het biedt meer: de retailer krijgt zo inzicht in het aankoop- en retourgedrag van (anonieme) klanten en klanten ontvangen op basis hiervan weer relevante aanbiedingen. Deze oplossing ontwikkelden we voor de start-up Tomirrow.’

Een retail-variant op Silicon Valley dus?

Axel: ‘Dat is wel heel ambitieus! Maar ik werd daar tijdens een werkbezoek wel door geïnspireerd. ‘Fail Fast’ is daar het motto. Gewoon veel uitproberen, dat willen we ook in de RetailFabriek. Maar wij hebben niet de diepe zakken om eindeloos te experimenteren. In Nederland geldt toch meer low-budget innovatie.’
André: ‘Dus moeten we gefocust nieuwe dingen proberen, met gezond verstand, kennis van zaken en direct toepasbaar. Google Glass, drones en iBeacons? Wij werken nu aan praktische toepassingen waar de retail meteen iets aan heeft. Denk bijvoorbeeld aan slimmer orderpicken met Google Glass. Vandaar dat we dit initiatief de RetailFabriek noemen en geen laboratorium of broedplaats.’

Hoe gaat de RetailFabriek de retailsector vooruit helpen?

André: ‘Ik wil voor de sector revolutionaire toepassingen ontwikkelen met de nieuwe technologieën die er zijn. Waarom duren innovaties zo lang en lijkt het zo moeilijk? Dat is het, qua techniek, echt niet meer … Waarom kunnen we in Nederland niet het ultieme mobiele, geïntegreerde kassasysteem maken? Het is niet moeilijk en onze relaties hebben er behoefte aan, maar het komt niet van de grond.’
Axel: ‘Dat willen we via de RetailFabriek doorbreken: door niet alleen in de technologische oplossing te voorzien, maar ook directe toepasbaarheid en een goede implementatie te waarborgen.’

Dus het draait om samenwerken in de RetailFabriek?

Axel: ‘Dat zal in veel gevallen hard nodig zijn, inderdaad. Via de RetailFabriek kunnen onze relaties met vertrouwde partners nieuwe toepassingen invoeren. Denk bijvoorbeeld aan een retailer en een mediabedrijf: misschien wil de retailer location based marketing uitvoeren op de mobiele sites van het mediabedrijf – of andersom. De twee bedrijven hebben ongetwijfeld al een adverteerder-mediabedrijf-relatie, maar hierin staat de samenwerking meteen onder commerciële druk en ontbreekt vaak implementatiekracht. Als wij zo’n gezamenlijk initiatief in de RetailFabriek opnemen, wordt het een pilotproject met een veel grotere kans van slagen.’

Waarom lukt het jullie dan wel?

Axel: ‘Wij kunnen niet alleen inhoudelijk meedenken, het technologische vraagstuk realiseren en het project managen. We zijn ook de neutrale partij en kunnen zo onderling vertrouwen creëren. Dat is toch vaak de smeerolie in projecten.’
André: ‘Vergeet niet dat onze mensen doorpakkers zijn met kennis van de markten waarin ze werken. En of ze nu aan de slag moeten met de directie of met de techneuten, ze willen dat er een goede oplossing komt. Die komt er dan ook. Ik noem dat strategisch pragmatisch.’

Waarom werken Magnus en Eurogroup hierin samen?

Axel: ‘Als zusterbedrijven in een gedeeld kantoor werken we sowieso al veel samen. In die zin hebben we er eigenlijk amper bij stilgestaan. We merken de laatste tijd dat op het snijvlak van business en technologie het succes bepaald wordt. En dat vullen we gezamenlijk het beste in. Magnus vaak in de rol van ICT-adviseur en ontwikkelaar. En Eurogroup Consulting meestal als organisatieadviseur en programmamanager.’

Waar staat De RetailFabriek?

André: ‘Alleen online: op retailfabriek.nl.’

Neem voor meer informatie over De RetailFabriek contact op met André Damsteegt via 088 696 6000.

Links