Belangrijke tips voor applicatieontwerp
Er zijn talloze voorbeelden van verkeerd ontworpen applicaties. Zoals een applicatie met knoppen die niet werken of een applicatie met een moeizaam te volgen proces. Vaak zijn er vooral problemen met de gebruiksvriendelijkheid van de applicatie. Neem bijvoorbeeld cookies, de cookie accepteren pop-up verschijnt over de gehele pagina waardoor de eigenlijke pagina niet meer zichtbaar is. De ‘cookies afwijzen’ knop is vaak ver te zoeken. Bij cookies is dit natuurlijk precies de bedoeling, maar het is niet gebruiksvriendelijk. Waar UX/UI bij business-to-business of interne applicaties nog wel eens een ondergeschoven kindje is, zijn User Experience (UX) en User Interface (UI) design relevanter dan ooit. Zeker nu bijna ieder proces van een bedrijf wordt ondersteund door applicaties.

In dit artikel bespreken we 10 do’s en don’ts voor UX/UI die voor een ervaren UX-er natuurlijk kinderspel zijn, maar voor ‘generieke’ ontwikkelaars al enorme verbeteringen kunnen opleveren. Te beginnen met de don’ts:
1. Too much information is no information
Misschien is het je wel eens overkomen: je wilt door een deur naar binnen lopen en trekt eraan, maar hij gaat niet open. Na even goed kijken kom je erachter dat er een bordje met duwen op de deur staat en ja hoor, de deur gaat open. Dit is precies hoe het niet moet. Als je een uitleg moet geven bij het openen van een deur dan is deze bij definitie al niet goed ontworpen. Zo werkt het ook met applicaties en woordgebruik. Als niet duidelijk is wat er wordt bedoeld, dan is de oplossing niet om meer uitleg te geven. Dan moet je het opnieuw ontwerpen.
2. Geef akkoord-knoppen geen rode kleur
Bij het vormgeven van je applicatie is het belangrijk om na te denken over kleurassociaties. Zo wordt rood geassocieerd met negatief, gevaar of voorzichtig. Als jij een akkoord-knop rood of oranje maakt, of omgekeerd een annuleren knop groen, dan moet een gebruiker drie keer nadenken alvorens erop te klikken, omdat de kleurassociatie niet overeenkomt met de processtap in de applicatie. Groen hoort immers goed te zijn, en rood fout, niet andersom. Als ontwerper wil je dat je systeem duidelijk en overzichtelijk is, zodat de gebruiker er snel doorheen kan, zonder al te veel na te denken over hoe het systeem werkt.
3. Gebruikers lezen niet
Te veel informatie op de pagina maakt dat de gebruiker niet meer weet waar gekeken moet worden. Beperk daarom de informatie tot wat nodig is en houdt teksten kort en bondig. Een gebruiker leest nooit een hele tekst, maar gaat altijd scannen.
4. Gebruik geen incoherente kleuren
Te veel kleuren in de applicatie maakt het geheel onsamenhangend en zorgt voor overprikkeling. Kleuren moeten bij elkaar passen en een eenheid vormen. Beperk het kleurgebruik tot een hoofdkleur, secundaire kleur en een rustige achtergrondkleur. Dit zorgt voor consistentie in tekst- en knopkleuren.
5. Ga er niet vanuit dat datgene wat je maakt meteen duidelijk is
Als bouwer zit je natuurlijk vol in de materie en weet je wat je aan het doen bent, maar voor iemand anders kan het een totaal andere ervaring zijn. Probeer daarom af en toe met een frisse blik te kijken, door bijvoorbeeld ook andere (buitenstaande) partijen om feedback te vragen.
Nu de don’ts bekend zijn, gaan we door naar de do’s. Welke aspecten mag je absoluut niet over het hoofd zien wanneer je werkt aan de UX/UI van een applicatie?
6. Begin linksboven en eindig rechtsonder
Net als bij het lezen van bijvoorbeeld een boek begin je linksboven aan de pagina met lezen en je eindigt rechtsonder. Dit is precies hoe mensen ook naar een applicatie kijken. Daarom wil je belangrijk informatie altijd linksboven zetten en de knoppen voor bijvoorbeeld opslaan en annuleren rechtsonder plaatsen. Dit zorgt voor een logische procesflow.
7. Test genoeg met je eindgebruiker
De eindgebruiker moet de app uiteindelijk gaan gebruiken. Het is dan ook belangrijk om de eisen van de gebruikers mee te nemen. Je kan soms vastzitten in je eigen gedachtengoed, terwijl dit soms voor de eindgebruiker niet logisch is.
8. Minimaliseer klikacties
Hoe minder een gebruiker hoeft te klikken, hoe beter. De gebruiker wil niet steeds moeten bevestigen, maar wil snel en logisch door de applicatie geleid worden.
9. Groepeer informatie die bij elkaar hoort
Plaats de informatie over hetzelfde onderwerp bij elkaar en niet verspreid over de pagina. Dit voorkomt dat de gebruiker op zoek moet naar informatie. Dit kost tijd en onnodige mentale inspanning, waardoor de gebruikservaring vermindert evenals de procesflow.
10. Houd rekening met een leercurve en maak het design intuïtief
Gebruikers zullen de nieuwe applicatie vaak dagelijks gebruiken. Een applicatie die qua ervaring puur gericht is op nieuwe gebruikers kan na een tijd als omslachtig voelen wanneer de gebruikers meer ervaring hebben. Aan de andere kant kan een applicatie veel te overweldigend voelen als deze er van uit gaat dat de gebruiker precies weet hoe er mee gewerkt moet worden. Zoek naar een goede middenweg zodat de applicatie zowel begrijpelijk is als ook efficiënt in gebruik. Dit kan door op een logische, intuïtieve manier te bouwen. Dit maakt dat gebruikers minder hoeven na te denken en de applicatie voor nieuwe alsook voor ervaren gebruikers functioneel is. Zo raken ze niet geïrriteerd of overweldigd tijdens de procesflow.
Sparren over deze do's en dont's? Neem contact op met Rosalie Wendt.
