Wij zetten prescriptive analytics in om dit te realiseren. En met resultaat!

Wat is prescriptive analytics?

We spreken van prescriptive analytics als de best te nemen acties voorgeschreven kunnen worden door algoritmes en data, met als doel om dat wat er komen gaat, te optimaliseren. Vaak heb je eerst predictive analytics nodig om aan de hand van historische data en modellen een idee te krijgen van wat er kan gebeuren. Wanneer je nauwkeurig de toekomst kunt voorspellen en dit kunt combineren met kosten en opbrengsten, dan kun je de beste actie voorschrijven. Algoritmes kunnen dit automatisch en helpen zo jouw organisatie bij het afwegen van alle scenario’s en het bepalen van de beste actie.

Optimale prijzen en winst maximaliseren

Een mooi voorbeeld van prescriptive analytics hebben we afgelopen jaar gerealiseerd bij een groot internationaal bedrijf dat alcoholische dranken verkoopt. Bij dit project was het doel om optimale prijzen te bepalen voor flessen drank in de komende maanden om de verwachte winst te maximaliseren. Voor deze opdrachtgever:

  • Voorspelden we hoeveel ze in volgende periodes zouden verkopen
  • Berekenden we wat de optimale prijs is voor de producten
  • Verbeterden we de maandelijkse forecasts door de foutmarge te reduceren van 14% naar 9%
  • En maakten we het effect van interne productconcurrentie (kannibalisatie) inzichtelijk.

Benieuwd hoe dit werkt? Bekijk bovenstaande video!

Prescriptive analytics in jouw organisatie?

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden in jouw organisatie? Of wil je meer weten of de machine learning modellen, evolutionaire algoritmes of andere optimalisatie strategieën die Magnus inzet bij dit type uitdagingen? Neem contact met ons op! We vertellen je er graag meer over. Of kom langs tijdens één van onze innovatiesessies, waarbij we samen met organisaties nadenken over de mogelijkheden van tegenwoordig en hoe dit waarde kan toevoegen voor jouw bedrijf.

Verder sparren over Prescriptive analytics? Neem dan contact op met Thomas Heeneman

6 + 8 =