Op 24, 25 & 26 maart werd het eerste grote Magnus evenement van dit jaar gehouden: de Magnus Advanced Analytics Hackathon. Veertig deelnemers kwamen bijeen in Lunteren met eenzelfde doel: binnen 48 uur een werkende Proof-of-Concept applicatie bouwen waarin een bedrijfsprobleem wordt opgelost middels Data & Analytics.

Teams

Uur

Cases

Deelnemers

Hoe zag het evenement eruit?

Elk team heeft zich na een korte kick-off op de donderdagmiddag tot de zaterdagmiddag niet tot nauwelijks meer verplaatst. Nadat elk team zich op de aangewezen werkplek had geïnstalleerd, konden de laptops worden opengeklapt om aan de slag te gaan met de case. Om de samenwerking zo soepel mogelijk te laten verlopen en blokkades snel weg te kunnen nemen, werkte elk team in sprints. In totaal waren er 6 sprints, elk van 4 uur. De verschillende cases waaraan de groepen werkten waren uitdagend: zo werd er onder andere gewerkt aan het vergelijken van studievakken door middel van de tekst in studiegidsen, het voorspellen van het aantal bezette bedden op een kraamafdeling en een liquiditeitsprognose op basis van historische data.

De teams waren divers samengesteld. Zo deden er in totaal collega’s van 7 verschillende Magnus practices mee. Bovendien zaten er in meerdere teams business of data experts van de klanten zelf. Hiermee was er in elk team brede kennis en expertise aanwezig en kon ieder teamlid zijn steentje bijdragen aan het eindresultaat. Of dit nou het begrijpen van de bedrijfsproblematiek en dit vertalen naar de gepaarde datasets was, het uitdenken en/of bouwen van de applicatie (in bijvoorbeeld Mendix) was, of het schrijven van regels code in Python om een voorspellend model te trainen, er was uitdagend werk voor ieder teamlid!

Door alle teams is er tot in de kleine uurtjes doorgewerkt om uiteindelijk op vrijdagmiddag een tussentijdse presentatie te geven aan stakeholders van de klanten die de cases hadden ingebracht. In korte tijd was elk groepje erin geslaagd om een werkende demo te geven van de gebouwde applicaties. Na deze tussenpresentaties werd één team gekroond tot winnaar: Team TARA. Dit team presenteerde hun eerste versie van een futuristische/ toekomstige reisapp, waarin de reiziger de weg wordt gewezen naar, bijvoorbeeld, een perron door middel van Augmented Reality. Na de tussenpresentaties en aansluitende borrel werd er tot en met zaterdagochtend hard doorgewerkt aan de cases, waarna elke Hackathon deelnemer naar huis kon voor zijn/haar welverdiende slaap. De uitdagende cases, enthousiaste deelnemers en het lekkere weer maakten deze editie van de Hackathon een daverend succes en een opmaat naar nieuwe mooie projecten en samenwerkingen!

Benieuwd naar de verschillende Hackathon cases en de uitwerking hiervan?

Houd dan de Magnus LinkedIn pagina in de gaten voor meer updates! Bekijk alvast de video voor een sfeerimpressie van het Hackathon evenement of neem contact op met Dennis Kraakman.

5 + 3 =