Magnus Advanced Analytics Deep Dive sessions

Tijdens de koude wintermaanden heeft een groep collega’s zich in de avonduren verzameld op kantoor voor het uitwerken van een aantal gave advanced analytics use cases. Afgelopen week zijn de resultaten aan de groep gepresenteerd. En natuurlijk geven we jullie graag een kleine sneak peak van de mooie ideeën die op deze winterse avonden ontstaan. In deze tweede editie zijn drie groepen aan de slag gegaan met gevarieerde vraagstukken.

Slimme sales forecast met SAP HANA en Analytics Cloud

De eerste groep heeft zich verdiept in de predictive functionaliteiten van SAP HANA wat direct waarde voor een van onze opdrachtgevers oplevert.

Door het combineren van historische sales informatie met informatie uit verschillende social media kanalen, marktonderzoeken en demografische gegevens werd een slimme sales forecast ontwikkeld met de nieuwste technologieën van SAP. De databronnen zijn eerst ontsloten en gemodelleerd in een HANA database en vervolgens in het SAP Analytics Cloud (SAC) platform gevisualiseerd in een Insights Dashboard.

Image classifier voor automatisch labelen afbeeldingen

De tweede groep is aan de slag gegaan met Deep Learning. Deze groep heeft een image classifier ontwikkeld die afbeeldingen automatisch kan labelen. Dit is gedaan door middel van een Convolutional Neural Network. Een methode die met name geschikt is voor het classificeren van afbeeldingen, video analyse en natural language processing (NLP).

Hierdoor behoort het handmatig toewijzen van labels aan producten tot het verleden. Dit model kan geïntegreerd worden in onze Omnichannel Integration Layer (OIL), zodat het opbouwen van de navigatiestructuur en de classificatie van de producten voor een groot deel geautomatiseerd kan worden.

Demografische order analyse met Python

Groep drie heeft een dynamische kaart ontwikkeld met Python, waarop een demografische order analyse geplot kan worden in combinatie met data van het CBS. Dit is gedaan door order data en demografische gegevens te combineren in een machine learning model. Aan de hand hiervan kan meer inzicht verkregen worden in hoe demografische gegevens het bestelgedrag beïnvloeden. De volgende stap is om deze analyse uit te breiden met bijvoorbeeld Google Analytics en sociale media data. De verkregen resultaten zijn vervolgens in een GeoJSON formaat gegoten, waarna het gevisualiseerd is met de Bokeh package in Python.

bokeh_plot-Magnus-Analytics

Advanced analytics

Wil je meer weten over onze advanced analytics oplossingen? Neem dan contact op met Alain Streppel via 088 696 6000.